05 februari 2021 
in School
5 min. leestijd

Online lesgeven, wat doe je dan de hele dag?

Als moeder, maar ook nu ik een lange invalklus heb, zie, of eigenlijk hoor, ik veel verschillen in de manier van lesgeven tijdens deze lockdown. En af en toe krijg ik ook de vraag, wat ik dan allemaal doe op een dag. Zeker als ik aangeef dat ik toch wel echt volledige dagen werk. Ik neem je mee in een van de dagen van de afgelopen weken.

Maandagochtend 8:00 uur

Ook voor leraren telt natuurlijk dat er vanuit huis gewerkt moet worden. Of op school als je ook de noodopvang erbij doet. Thuis werken is voor mij niet ideaal. Net als voor veel ouders. A zit boven op haar eigen kamer haar online lessen te volgen. En T beneden aan de eettafel, daar waar ik normaal ook altijd zit te werken. Normaal is dat geen probleem, maar zijn Zoom lessen en mijn Meets en de hulp die hij nog nodig heeft, dat matcht niet echt lekker. Ja daar hebben meer ouders last van. Ik weet het. Maar wij hebben de luxe dat we ook de beschikking hebben over ons kantoor. Dus R en ik hebben van werkplek geruild. Hij thuis en ik op kantoor.
En zo verlaat ik even voor 8 uur het huis, want op school zou ik ook om 8 uur beginnen en nu dus ook.

8:30 uur

Op kantoor aangekomen gaat de laptop aan zodra ik thee zet. Daarna gelijk aan het werk. De kinderen komen nu wel niet om half 9 al binnen, maar er is werk genoeg te doen. Aangezien ik alleen op maandag en dinsdag in groep 6 werk, kijk ik eerst even wat ook al weer op de planning staat. Vorige week hebben we deze week al helemaal voorbereid, maar welke lessen er precies voor vandaag staan, kijk ik nog even snel na. Gelijk de check of alle formulieren en instructiefilmpjes klaar staan.

Daarna worstel ik de mailbox al even door. Even alle berichten van Google Classroom scannen. Zit er nog iets belangrijks tussen? Lopen de vroege vogels al ergens tegenaan? Ook Parro check ik op meldingen van ouders. Er zijn wat internet problemen, dus er is een kans dat niet iedereen vandaag in de Meet verschijnt deze ochtend.
De eerste vragen bestaan vooral uit: “Juf, het bestand bij spelling werkt niet.” Toch nog even nakijken dus, soms is het genoeg voor een kind om even te verversen, maar helaas gaat het toch met inplannen ook wel eens mis.

9:30 uur

Tijd om de lessen klaar te zetten. Een instructie voor spelling (een dictee) en voor rekenen vandaag. Normaal doen we altijd 1 instructie op een dag in de Meet en hebben we voor de andere vakken instructiefilmpjes opgenomen. Maar omdat spelling een woorddictee is, doen we deze erbij.
2 kinderen rekenen niet met de klas mee. Dus we beginnen met spelling. Ik zet het dictee vast op mijn scherm, zodat ik dat straks niet meer hoef te doen en ook de rekenles zet ik klaar.

9:45

Kwart voor 10, we starten in de meet. Ik kijk eerst even of iedereen er is. Omdat er al geroepen was dat er wat internetstoringen waren, verloopt de start toch wat rommelig. Een aantal kinderen moet een paar keer de meet opstarten. Dat betekent dat iedereen ook verspringt in mijn scherm en ik dus de lijst erbij pak om te kijken of echt iedereen er is.
Nee, niet iedereen is er. Snel schrijf ik even op wie er niet is. En begin dan, want ondertussen heb ik al een tiental vragen beantwoord of korte verhaaltjes aangehoord, na zo’n 10 minuten met de instructie. Of wel, eerst het dictee, zodat de kinderen die niet met ons rekenen dan niet hoeven te wachten.

Als ik bij het derde woord van de 8 ben, komt er nog iemand de Meet in. Sorry juf dat ik zo laat ben, tettert zij dwars erdoorheen. Met wat dwang van de moeder op de achtergrond, die kan ik ook horen.
Goed…… heel netjes natuurlijk, maar het stoort wel.

Na afloop herhaal ik alle woorden nog een keer, want een aantal kinderen heeft door verbindingsproblemen een woord gemist. Een dictee duurt zo wel 2x zo lang.
Daarna krijgen ze 5 minuten om het na te kijken. Hier baal ik dat ik er niet zelf ook even een blik op kan werpen, ik weet dat een aantal kinderen niet goed nakijkt.
Gelukkig delen we vanmiddag de antwoorden nog een keer via Google Classroom.

Dan is het tijd voor een rekeninstructie. Heel veel zenden van mij. Het is iets nieuws vandaag. En dat vraagt veel praten van mij. Tussendoor probeer ik te checken hoe de gezichten erbij staan. Zie ik vraagtekens? Zie ik begrip? Doen ze überhaupt nog mee? Ik heb maar 1 laptop, dus als ik mijn scherm deel lukt het niet om direct ook hun gezichten te zien.
Het lijkt duidelijk vandaag. Gelukkig is de verwerking ook echt op introductieniveau, dus ik hoop maar dat ze het goed hebben begrepen.

10:30 uur

De meeste kinderen verlaten de Meet, een aantal blijft nog even hangen. Hebben toch nog een vraag over wat ze precies moeten doen, of het lukt niet om iets te vinden. Of ze willen gewoon toch nog even iets vertellen. Ook belangrijk.
Om 10:45 uur is de Meet leeg. Om 11 uur staat de volgende Meet pas gepland. Dus even tijd voor een nieuwe kop thee, een paar stukjes appel en even naar het toilet.

11:00 uur

Vandaag geef ik een rekeninstructie aan een meisje dat op een ander niveau rekent. Zij valt niet op alle onderdelen uit, maar wel op klokkijken en aftrekken. Vandaag besteden we de les aan de aftreksommen. Samen doen we er een aantal. Ik door mijn scherm te delen en op te schrijven wat zij zegt. Het valt op dat zij de strategie goed kan toepassen, maar toch veel fouten maakt als ze zelfstandig aan het werk is.
Na even doorvragen kom ik er achter dat ze dan geen kladpapier erbij pakt, maar het uit haar hoofd doet.

Daarna spreken we haar weekplanning voor de rest van de week even door. Dan weet ze wat ze zelfstandig kan doen, en op welke momenten we haar voor extra instructie in een Meet verwachten.

Online lesgeven

11:30 uur

Nog een half uurtje dan is de ochtend alweer voorbij gevlogen. Snel bel ik de moeder van het kind dat niet in de meet was vanmorgen. Wat was er mis gegaan?
En ik maak een afspraak om even te bellen met een andere ouder omdat een kind steeds het werk niet inlevert. Wat gaat hier mis?

12:00 uur

Pauze. Met een boterham erbij verschijn ik toch nog een paar keer in de Meet, want er zijn toch kinderen die een korte vraag hebben.

13:00 uur

Het vragen halfuurtje start. Er komen een paar kinderen in de Meet met vragen. Maar ook een paar die even gezellig willen kletsen. Aan het einde schuift ook nog even een moeder aan. Er is thuis was discussie of iets wel of niet gemaakt moet worden. Toch maar even aanschuiven dus.

14:00 uur

Met de collega uit de andere groep plannen we de volgende week in. Welke lessen gaan we doen, waar moeten instructiefilmpjes voor gemaakt worden? En welke instructie geven we in de Meet. Welke andere lessen moeten we gemaakt worden, wat willen we dat ze inleveren via Google Classroom en wat mag er in het schrift gemaakt worden. We verdelen de taken daarna eerlijk.

15:00 uur

De antwoorden staan online. Tijd om na te kijken. Heeft iedereen alles gemaakt? Hoe is het werk gemaakt?
Bij een aantal kinderen stuur ik een berichtje naar de ouders omdat er werk mist. En of ik daarbij nog kan ondersteunen.

16:00 uur

Teammeet. De teamvergaderingen gaan ook gewoon online door. Dat deden we op deze manier al voor de lockdown, dus daar verandert niet weinig. Behalve dat ik wel klaar ben met mijn schermtijd voor vandaag. Gelukkig duurt de vergadering niet zo lang.
Om half 5 zijn we klaar.
Ik doe nog een laatste check op ingeleverd werk en wat ik nog kan nakijken. En maak een lijstje met acties voor morgen. Instructies opnemen en materiaal klaar zetten voor volgende week is dan naast alle bovenstaande taken wat er nog bijkomt. Dat wordt ook weer een drukke dag.

17:00 uur

Naar huis. Vermoeid sluit ik de computer af. Ik had graag willen zien hoe een aantal kinderen het dictee hadden gemaakt, en ik had er ook graag een paar wat extra geholpen bij rekenen. Maar helaas, online lesgeven is toch net even anders dan in een klas. Het is loslaten en vertrouwen dat we dit op een later moment weer kunnen inhalen.

Hoe zagen jullie dagen eruit deze lockdown?

Reactie plaatsen