arrow_drop_up arrow_drop_down
19 mei 2020 

Alweer nieuwe ritmes

Daar zitten we dan weer. Gezellig met elkaar aan de eettafel. Ik de laptop open, hij achter de iPad. Klaar voor een online les. Voor de zoveelste keer in 2 maanden tijd gooiden we de ritmes thuis om. We worden er wel lekker flexibel van zeg maar. Dat is dan de positieve benadering hè. Verder is het soms ook knap ingewikkeld.

Tot 13 maart

Tot 13 maart was het duidelijk. 8:30 uur de deur uit met T. A was de deur al uit, haar school begint eerder en ze moet natuurlijk nog een stukje fietsen. Tussen de middag lunchen thuis en om 15:15 uur was de school weer uit. Daarna de ratrace van zwemles en sporten en natuurlijk vriendjes en vriendinnetjes.
Ergens doe ik het wel lekker op vaste routines. En we wisten ook niet beter natuurlijk. Maar toen kwam de lockdown en kwamen we dus thuis te zitten….

Half maart tot half april

Ja dat is dan gek. Alle activiteiten vielen weg. De eerste twee dagen voelden als vakantie. Geen wekker, geen school, geen zwemmen, geen tennis, helemaal niets. Best lekker, ook al voelde het erg vreemd. Zomaar 2 dagen een soort van vrij. Op dag drie wisten we dat we moesten wennen aan een nieuw ritme. Online lessen, zelfstandig werken en daarna lekker vrij. Voor T dan met name. A volgt haar gewone rooster en werk. Alleen dan online. En dat gaat prima. Zij kan dit zelfstandig. Volgens mij zijn er meer docenten die moeten wennen aan het online werken dan de leerlingen zelf.
T heeft in groep 3 natuurlijk wel meer begeleiding nodig. Oh wat ben ik dan opeens blij dat ik juf ben. Ik weet gewoon dat ik kan uitleggen. En ik heb het geluk dat T het van mij ook wel accepteert. Hij weet niet beter dan dat ik juf ben, dat scheelt dan misschien toch wel.
Hij vindt het zelf ook wel lekker zo thuis. 1 op 1 aandacht voor zijn werk. Meer hulp dus ook in zijn geval. Want hij vindt het allemaal maar lastig dat rekenen en lezen. En hij vindt het ook erg fijn dat hij zelf de volgorde kan bepalen. Roostertechnisch hebben ze rekenen meestal aan het einde van de ochtend. Hij wil er liever direct mee beginnen.
En we zien hem thuis sprongen maken. Zijn lezen met name gaat hard vooruit. Zijn rekenen minder.
Sommige dagen zijn lastig. Hij is gefrustreerd als het allemaal niet lukt. Die frustratie komt er natuurlijk makkelijker uit thuis dan bij de juf.

Het was zoeken, zoeken naar een ritme, zoeken naar een manier om T te motiveren, zoeken om mij niet alleen de boze gefrustreerde moeder te laten zijn op dagen dat het hem niet zo goed lukte. Maar gaandeweg vonden we een fantastisch ritme. Door T veel zelf te laten bepalen, maar ook de vrijheid te nemen om soms dingen even niet te doen. En die dan te bewaren voor de dag later, als het wel ging. Soms lukte het werkboek van Lijn 3 hem niet, maar deed hij extra oefeningen op de computer, en een dag later draaide hij het om. Dat werkte perfect. Hij werd er direct een stuk gelukkiger van en gemotiveerder. Wat de resultaten ook ten goede kwam.
En ondanks dat de meivakantie in zicht kwam en je merkte dat dit zijn invloed heeft op de concentratie, de vermoeidheid toeslaat, ging het nog steeds heel goed.

Meivakantie

En toen hadden we 2 weken vrij. Heel gek eigenlijk, want de kinderen waren natuurlijk al veel meer thuis. Maar het is altijd fijn als er even niet aan school gewerkt hoeft te worden.
Even geen wekker om op tijd achter de iPad te zitten voor een online les, en geen huiswerk om te maken. Fijn!
Ondanks dat we eigenlijk niets hebben gedaan, vlogen de twee weken voorbij. En daarna mocht hij dan weer naar school. Voor 50% van de tijd. Helaas vond hij. Hij wilde niet naar school, hij wilde gewoon liever thuisblijven en thuis zijn werk maken. De nieuwe situatie op school, door een ander hek en andere ingang (via de brandtrap naar de klas) het vele handen wassen op school, verplicht overblijven en de gekke regels in de klas, maken dat hij het erg spannend vindt om weer naar school te gaan. Niet vanwege het Coronavirus, maar wel vanwege alle veranderingen.

Terug naar school

De eerste dag is dan ook weer heel spannend, maar als die hobbel genomen is, dan gaat hij toch wel met plezier. Alleen moeten we weer wennen aan een nieuw ritme. Zijn klas start nu, om drukte bij de ingangen te voorkomen 15 minuten eerder. Dat betekent ook 15 minuten eerder van huis. Het is gedaan met het rustig opstaan en op tijd klaar zitten voor de online lessen op maandag en donderdag. Op de andere dagen kan dit nog wel. Een raar schema dus eigenlijk, om de dag vroeg de deur uit, de andere dagen weer de “vrijheid” van voor de vakantie.
De eerste week half op school, half thuis, dacht ik dus wel even gewoon relaxed door te komen. Dat ritme konden we dan toch zo weer even oppakken. Net als altijd na een vakantie. Verkeerde inschatting natuurlijk! Hoe had ik het kunnen denken….

Ten eerste is 15 minuten eerder de deur uit al een probleem. Dat is nooit relaxed. En de afwisseling met school en thuis werken, is ook weer anders, dus anders is gek…. en heeft meer tijd nodig. Met alle gevolgen van dien, frustraties aan beide kanten. Weer aanpassen zoeken dus. We worden zo wel heel flexibel in het creëren van nieuwe ritmes. Maar ik zou het wel fijn vinden als dit ritme dan mag duren tot de zomervakantie, want nu in week 2 is het ritme al weer zoek met Hemelvaartsweekend.

Hebben jullie al een nieuw ritme?

Reactie plaatsen

Koekje bij de thee?