08 februari 2017 
in School
2 min. leestijd

Toe aan school

Ja zoals je al weet is T bijna 4, en dat betekent dat hij bijna naar school mag. We sloten de peuterperiode al af op het consultatiebureau, kozen 7 jaar geleden de school al uit, maar nu mag hij echt. En volgens mij is hij er aan toe.

Letters

Mijn peuter wordt een kleuter schreef ik al in november. Wat ging hij ineens hard. Maar dat was nog niets met de stappen die hij ineens de laatste weken aan het zetten is.
Interesse in letters had hij al. Kijk daar staat jouw nummer op was het toen. Inmiddels vertelt hij overal waar hij de T ziet dat daar zijn naam op staat. En de naam van A bij een A, de M van mama, de H van tante Hanneke, en de K en de Q van zijn neven horen ook bij zijn letters. Maar hij herkent ze niet alleen, hij probeert ze ook te schrijven. Op alle tekeningen wordt de H van tante Hanneke geschreven en de T van zijn eigen naam. Er valt door de juf overigens nog wel wat te verbeteren aan zijn pengreep, want hij vindt het niet zo nodig om die goed vast te houden.

Cijfers

Zijn interesse in cijfers is deels wegge-ebt. Hij kan tellen tot 10 en samen wel tot 20, maar alleen als hij er zin in heeft. Anders mag je het zelf doen. Wel interessant zijn de symbolen die wij gebruiken voor de getallen. De 2 en de 5 zijn lastig. Die lijken toch op elkaar! En hoe ze moeten staan heeft hij ook nog niet helemaal door, maar het is ontzettend interessant. Nu is hij op meerdere momenten op de dag met cijfers bezig.

Kalender

Zo verzet hij tegenwoordig de kalender. Hij baalt ook nog erg als hij maar 1 blokje mag verzetten. Het gebeurt dus dat de tijd hier wat snel voorbij gaat in huis. Maar er zijn ook dagen dat hij blij is, dan mogen alle blokjes. Hallo 1 januari en 1 februari!
Hij begint de cijfers dan ook al te herkennen, maar hoe ze moeten staan is af en toe nog een verrassing. De cijfers liggen dan ook nog wel eens op hun kant. Of de maanden worden wat vroeg verzet.kalender

Klok

Ook heeft hij ineens veel interesse in de tijd. Oké vooral in snoepjestijd, maar toch. Hij rent er graag voor naar de klok. Hoe laat het is, geen idee, maar de cijfers van de klok en het begrip tijd vindt hij nu heel interessant. We kijken dus regelmatig op de klok, en kijken vooral naar de kleine wijzer. Zo lang hij het interessant vindt.

Dagen van de week

Hij is ook bezig met de dagen van de week.

Welterusten mama, tot morgen. Gelukkig nieuw jaar, fijn weekend!

De volgorde maakt hem nog niet uit. Maar hij heeft door dat het andere dagen zijn. Het weekend, werkdagen en vakantie. En hoe zit het dan met de activiteiten van A. Waarom moet A niet naar school? Het is toch woensdag? Moeten we naar Spaans, tennis?
Mama morgen was het toch woensdag? Waarmee hij gisteren bedoelt.
Een fantastische ontwikkeling om samen met hem door te maken.

En dan gaat het straks op school nog veel sneller!

Door het raam

toe-aan-school
Elke dag als we A naar school brengen lopen we langs zijn toekomstige klas. Als we dan naar buiten lopen als de school begonnen is, kijkt hij graag even naar binnen. De kinderen zitten al in de kring en hij vindt het erg leuk om even te kijken. Nog heel even, dan mag hij ook!

Waar aan merkte jij dat je kind toe was aan school?

Daisy Dingen
Door

Daisy Dingen

op 11 Feb 2017

Wat fijn dat je kindje al van te voren zo aan school toe is! Dat maakt de eerste dag waarschijnlijk ook een stuk leuker bij het "achterlaten". Emma had er ook veel zin in! Vooral het hele idee van school... Dan was ze groot! Ze heeft het ook super gedaan de eerste dag.

Daisy Dingen
Door

Daisy Dingen

op 11 Feb 2017

Wat fijn dat je kindje al van te voren zo aan school toe is! Dat maakt de eerste dag waarschijnlijk ook een stuk leuker bij het "achterlaten". Emma had er ook veel zin in! Vooral het hele idee van school... Dan was ze groot! Ze heeft het ook super gedaan de eerste dag.

Reactie plaatsen