Na heel lang twijfelen en veel wijzingen van bestemmingen, hebben we dan ergens in juni toch de knoop doorgehakt. We gaan toch met de eigen (lease) auto op vakantie. Maar dit jaar dan niet naar het zuiden, maar naar het westen. Want we rijden elektrisch en willen geen laadpaalstress. Want daar wordt flink voor gewaarschuwd op internet.
Maar klopt dat wel? Hebben we nu geen laadpaalstress? Is het in Engeland beter geregeld dan in de rest van Europa?
Wij hebben de website van de ANWB geraadpleegd voor de meest recente gegevens, maar ook vooral zelf gezocht op Tesla laadpalen. Ik deel onze bevindingen met je.
Laadpalen in Europa
Eerst wat achtergrond informatie over de bekeken bestemmingen. De website van de ANWB geeft al hele goede informatie.
De ANWB geeft aan dat je in bijvoorbeeld Frankrijk steeds meer mogelijkheden krijgt om te kunnen snelladen. En snel laden is wel zo praktisch als je op reis bent naar je bestemming. Dan wil je niet uren aan een laadpaal hangen., maar even een kop koffie drinken, naar het toilet en weer door. In Frankrijk is het snelladen de laatste jaren sterkt verbeterd, maar op het traject van Luxemburg naar Dijon staan wat minder laadpalen. Naast dat je dan heel goed op de actieradius moet letten, heb je dus ook een grote kans dat je niet de enige bent, die van de beschikbare laadpalen gebruik wil maken. Wellicht moet je dus (lang) wachten tot er weer 1 beschikbaar komt. En aangezien we niet de enige Nederlanders/Duitsers/Belgen zijn die naar het zuiden rijden......we zijn namelijk allemaal gebonden aan de vakantieperiode.
Afhankelijk van je bestemming in Frankrijk is het ook nog een beetje opletten. In de Bourgogne en Auvergne zijn er nog weinig palen beschikbaar,. Er is dus een kans dat je verder moet rijden om bij een laadpaal te laden, of dat je de auto vanuit het badkamerraam van je stacaravan moet laden. En daar zijn de campingeigenaren ook niet zo blij mee. Dat is een stuk duurder dan de normale stroomkosten die een gast betaald.
Onze grootste zorg was dan de wachtrijen die er mogelijk voor de laadpalen zouden kunnen zijn. Het is zo zonde als je dan in de file voor een laadpaal staat.
Goede voorbereiding
In de routeplanner van de ANWB heb ik de route naar Nice en Barcelona ingevoerd vanaf Amsterdam, om een beeld te krijgen van de aanbevolen route met laadpalen zoals we deze de afgelopen jaren hebben gereden naar onze vakantiebestemmingen.. En bij beide bestemmingen wordt je dan ook niet via Luxemburg de bekende route de soleil op gestuurd. Zie de afbeeldingen van beide routes. Verder lijkt de route wel goed te rijden.
Ook voor Engeland hebben we gekeken naar de beschikbaarheid van de laadpalen. Het netwerk in Engeland is heel dicht voor laadpalen. Maar ongeveer 67% van de palen kan alleen met een bankpas of een creditcard geactiveerd worden. En dat kan een nadeel zijn. Net als dat ongeveer de heft van de laadpalen een laag laadvermogen heeft, een zogenaamd 1 fase boordlader, terwijl de meeste auto's een 3 fase boordlader hebben.
Ook voor Engeland maakte ik een routeplanning op de site van de ANWB.
Deze routeplanner geeft een goed beeld om met een EV naar het buitenland te reizen. Echter is er hier geen rekening gehouden met de omstandigheden. Rijd je wat harder, of sta je ergens in de file, of zijn er andere omstandigheden waarom de actieradius van de auto wat afneemt? Je moet dan wel zeker weten dat je in de buurt kunt laden. Het is daarom wel slim om een app bij de hand te hebben, waarin je onderweg makkelijk laadpalen kan opzoeken. Dit kan bijvoorbeeld met de ANWB onderweg app.
Met de Tesla
Tesla heeft zijn eigen netwerk van opladers. De superchargers en destinationchargers. Op het moment dat je in de Tesla je navigatie instelt, stuurt hij je al direct naar de volgende Tesla supercharger die je kan halen op jouw route.
Op de website van Tesla vind je een heel overzicht van alle Tesla laders in Europa. Deze zijn voor een deel ook beschikbaar voor niet Tesla rijders. Hier kun je op selecteren. Heel handig om mee te nemen in je voorbereiding, ook als je geen Tesla hebt.
Aangezien wij dus een Tesla tot onze beschikking hebben, hoefden we ons daar geen zorgen over te maken. We hebben de beschikbaarheid van de laders op onze route, maar ook op de plaats van bestemming gecontroleerd. En de dichtstbijzijnde oplader was op een redelijk aan te rijden aantal kilometers. Voor ons genoeg om de stap te wagen en hopelijk zonder laadpaalstress op vakantie te gaan. Ook fijn aan het laden bij Tesla is, dat de laadpaal de Tesla registreert en het bijbehorende bedrag dan gewoon van je rekening afschrijft. Geen gedoe met verschillende laadpassen of een creditcard om de laadpaal werkend te krijgen. Gemak dient de mens, vooral in het buitenland.
Laadpaalstress of mooie plekjes?
Natuurlijk vertrokken we uit Nederland met een bijna volledig opgeladen batterij. De eerste keer dat we dus echt moesten laden was in België. Altijd even spannend als je iets voor het eerst doet. En we wilden dan ook zorgen dat we steeds ruim op tijd gingen laden. De navigatie loodste ons naar een hotel met daarbij op de parkeerplaats een aantal Tesla oplaadpunten.
Helaas waren we daar heel vroeg in de ochtend en was het hotel gesloten. Op de deur van het hotel stond wel dat je op het navigatiescherm van je Tesla informatie kon vinden om binnen te komen. Maar helaas konden wij deze niet vinden. Hierdoor waren we veroordeeld tot een heel vies toilet aan de overkant van de straat bij een benzine station. Dat viel wel even tegen.
Opgeladen konden we onze weg vervolgen naar Calais, daar zouden we met de tunnel de oversteek maken naar Folkestone. Op het terrein van de eurotunnel heb je ook een grote selectie opladers van Tesla. Wij waren echter nog erg vroeg en wilden het terrein nog niet op. We wilden nog naar het strand van Calais om aan de overkant de krijtrotsen van Dover te zien.
In Calais vonden we via google (want de navigatie wilde ons hoe dan ook naar die Eurotunnel hebben) nog een Tesla laadpunt bij een hotel. Daar reden we dus eerst heen. Een fijne locatie, met een goede mogelijkheid voor een toiletbezoek. Een net hotel.
Aangezien we dus al geladen hadden, hebben we geen gebruik gemaakt van de laadmogelijkheid op het Eurotunnelterrein en konden we ook een trein eerder nemen.
In Engeland aangekomen paste de navigatie gelijk ook de volgende laadmogelijkheid aan. Er was immers niet gereden in de tunnels en gek genoeg had de navigatie daar vooraf geen rekening mee gehouden.
Op weg naar Londen hebben we de navigatie onderbroken om voor aankomst nog een laadlocatie te vinden. We wilden graag met een redelijk volle batterij aankomen, om niet direct naar een laadpaal te hoeven, en zeker te weten dat we een supercharger zouden halen.
We kwamen toen uit bij het Bluewater Shopping Centre, een hele grote shoppingmall. Konden we genieten van onze eerste lunch op Engelse bodem.
Door naar Cornwall
Na een paar dagen Londen reden we door naar Cornwall. Omdat we dus een redelijk volle batterij hadden bij de start, konden we al flink wat meters maken. Bij de eerste stop moesten we best een stuk van de weg af. Op een heel afgelegen maar prachtig gelegen hotel, perfecte plek voor allerlei zakelijke conferenties, vonden we de laadpalen. Een klein laadplekje dit keer, maar ook helemaal niet druk. En de perfecte plek om koffie en thee te drinken. Op een zonovergoten terras, met verder alleen stilte om je heen. Heerlijk na die paar dagen drukte in Londen en bijna jammer dat de batterij weer vol was. Ik baal nog dat we daar eigenlijk helemaal geen foto's hebben gemaakt. Het was er zo mooi.
De volgende stop was in Exeter, bij Darts Farm Shopping Village. Een ruime gelegenheid om Tesla's op te laden. En voor ons ruimte om de benen te strekken, we konden hier perfect een rondje lopen, even zitten op het gras en gebruik maken van de toiletten.
Hiermee hadden we onze bestemming kunnen halen. Maar ook hier gold, we wilden niet met een lege batterij aankomen, dus een aantal kilometer voor aankomst zochten we nog een Supercharger op. Dat bleek ook direct de dichtstbijzijnde Tesla Supercharger te zijn, die we de rest van de vakantie zouden gebruiken, want stiekem rijd je nog best was kilometers weg. Deze was op een industrieterrein met kantoren, maar ook hier een prima bar in de buurt om wat te drinken, en het toilet te gebruiken.
En weer naar huis
Zo begonnen we dan ook de terugreis met een aardig volle batterij. En op de terugweg kwamen we weer hele andere mooie plekjes tegen.
Onze koffiestop was in een klein dorpje, bij het plaatselijke hotel (Arundell Arms Hotel in Lifton) waren een aantal Tesla laadpunten op de parkeerplaats gebouwd. En bij het hotel om de hoek zat een winkeltje/barretje waar we wederom op een prachtige locatie koffie en thee konden drinken
Ook de stop in Amesbury was goed geregeld. Hier stonden de laadpalen op een grote industrieterrein met allerlei winkels, en voor ons de Mac Donalds voor even een snelle lunch. De enige langs de snelwegstop hadden we in de buurt van Londen. Ouderwets gezellige grote parkeerplaats zoals je ze ook wel kent van de Route du Soleil.
Daarna konden we weer doorrijden om op tijd bij de Eurotunnel te zijn, waar we voor de laatste keer de auto in Engeland wat hebben geladen. Heel kort maar, want we gingen het sowieso nog niet redden tot en met Nederland, dus in België konden we, wederom bij Brugge, nog een keer laden. Om deze te halen, hebben we wel op de snelheid moeten letten, hadden wellicht ook een andere kunnen selecteren, maar inmiddels hadden we ook wel veel vertrouwen in de berekeningen van de Tesla dat we het wel zouden halen. Op de heenweg dachten we nog wel eens, als we maar niet verkeerd rijden en te ver moeten omrijden.
Ook hier weer een mooie locatie bij een hotel. Gezien het tijdstip, etenstijd, nodigde het wat minder uit om een kop koffie te drinken, het terras zat vrij vol met mensen die gingen eten. En op de parkeerplaats zaten veel mensen in de auto hun Tesla te laden. Een sanitaire stop en even de benenstrekken was dus voldoende.
Daarna konden we weer gewoon in Nederland bij FastNed laten, met de laadpas.
Geen laadpaalstress
Als we dus nu terugkijken op de vakantie, was het dus ontzettend relaxed. Totaal geen stress gehad om te laden. Omdat we altijd bij Tesla gingen laden, hoefden we niet te hannesen met verschillende systemen, laadpassen en/of creditcard en waren we ook zeker van altijd een goede aansluiting. De actieradius is meer dan genoeg, en op bestemming zorgden we zelf dat we niet voor verrassingen kwamen te staan, door op tijd naar het laadpunt te rijden.
En ook de drukte bij de laadpalen was echt prima. Tesla geeft altijd aan hoeveel er beschikbaar zijn, en dat was voor de laadstations waar wij heen reden nooit onder de 4. Afhankelijk van de locatie, bij de Eurotunnels en de grotere laadstations zoals in Amesbury stonden er altijd meerdere Tesla's te laden. Af en toe kwamen we ook een Nederlandse Tesla tegen, die net als wij vakantie aan het vieren waren. Natuurlijk scheelt het ook dat je niet met het halve land daar bent, zoals je soms in Zuid-Frankrijk het gevoel hebt. Want behalve Tesla's kwamen we maar een handjevol Nederlandse auto's tegen op de wegen in Cornwall.
En wat we normaal niet deden, was nu toch rustiger stoppen. Voorheen was het nog wel eens, tanken, snel plassen, koffie of thee en weer door. Nog niet op, dan maar mee in de auto. En hoppa binnen 15 minuten de weg weer op, en veel langer voor de volgende stop, want met volle tank kun je toch verder rijden dan met een volle batterij. Dus dit was in alle opzichten relaxter.
Hebben jullie positieve ervaring met het elektrisch rijden in het buitenland?
Bart van Eijck
op 17 Feb 2023Marijke Mulder- de Leur
op 23 Feb 2023