04 september 2019
5 min. leestijd

Met de auto naar Zuid-Frankrijk

Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje, Kroatië, verre bestemmingen met de auto. Grofweg even geschat op zo’n 1000 tot 1500 km. En dat rijden we dan ff, “met gemak” op 1 dag om zo lang mogelijk van de vakantie te kunnen genieten. Toegeven, met een dikke leaseauto en zonder kinderen deden wij dat ook naar Spanje (Costa Brava). Uurtje of 3 in de nacht in de auto, weinig stoppen, om de beurt rijden en dan in een recordtempo op de plaats van bestemming aankomen. Verstandig? Geen idee, vermoedelijk niet. Nu doen we het heel bewust anders.

Relaxed op vakantie

Toen we de vakantie gingen plannen, was het nog de vraag of we met de auto of met het vliegtuig zouden gaan. De kinderen riepen direct:”Vliegtuig!”, maar wij vonden met de auto eigenlijk ook wel relaxed. De sfeer, stoppen op van die grote parkeerplaatsen langs de snelweg om even je benen te strekken en dan met alle andere Nederlanders in de rij voor een toilet. Hoe verder je naar het Zuiden komt, hoe warmer het wordt, het landschap verandert en dat je dan in 1x uitstapt en de vakantie ruikt en hoort (dennenbomen en cicaden).
Waar we vroeger de reis niet als vakantie zagen, begrepen we nu dat dit toch eigenlijk al echt vakantie is..relaxed op vakantie.

Waar gaan we heen

Een autobestemming dus, dat vraagt om andere zoekgegevens. Waar we dan weer niet dol op zijn, is deze voorpret van het uitzoeken van een vakantie en een accommodatie. Gelukkig voor mij maakte R er voor zichzelf een sport van om een leuke bestemming voor zo min mogelijk geld te vinden. En dat is goed gelukt. Nice, here we come. Nou bijna Nice. Cagnes-sur-Mer wordt de bestemming en dat ligt echt vlak naast Nice.

2 dagen rijden, nee toch 3

De eerste planning was om in 2 dagen te rijden. Eerst naar Beaune, middagje en avondje om daar de toerist uit te hangen en dan de volgende dag door te rijden naar Nice. Op zondag vertrekken om Zwarte Zaterdag (de drukste zaterdag van het jaar op de Franse snelwegen naar het Zuiden) te vermijden. Liever geen file op een bloedhete snelweg. Daar hebben we minder leuke herinneringen aan.

Maar zaterdag besloot R ineens eerder te gaan rijden. Super relaxed in 3 dagen op de plaats van bestemming aan te komen. In plaats van 2.
Zo vertrokken we zaterdag midden op de dag. In de ochtend nog de laatste was opgevouwen, nieuwe boeken gehaald bij de bieb, boodschappen gedaan en de koffers ingepakt.
Rond 3 uur stapten we in de auto.

Zaterdag, dag 1

Nu we pas laat vertrokken met als doel Noord-Frankrijk was het eigenlijk best rustig op de weg. Het meeste vakantie verkeer reed nu al zo’n 12 uur verderop. En van zwarte zaterdag merkten we niet heel veel.
Via Antwerpen, Brussel en Namen zaten we zo in Luxemburg. Natuurlijk daar even tanken en voor je het weet rijd je zo Frankrijk al binnen met 2 korte stops.
Speciaal voor T zijn we in België namelijk ook even gestopt om voet op Belgische bodem te kunnen zetten. En dat gold ook voor Luxemburg. Alleen doorheen rijden is niet leuk. Nu kan hij zeggen dat hij in België en Luxemburg is geweest.Met de auto naar Frankrijk

En toen zaten we al snel in Frankrijk. In de buurt van Metz had R een hotel geboekt voor de nacht en rond 7 uur kon ik de navigatie aanzetten voor het laatste stukje van de route.
Het hotel dat we hadden geboekt, hotel Siatel bij Metz ligt zeer nabij een groot centre commercial (Z.A. val Euromoselle sud) met diverse grote winkelketens en een leuk stuk met restaurantjes. We konden dus direct de vakantie goed beginnen met een pizza op een terras gezellig terras.

Van het hotel hoef je je niet veel voor te stellen. Echt een hotel langs de snelweg, zonder enige faciliteiten. Er staat een bed en je kunt even snel douchen. 1 familiekamer (was al bezet, door een gezin), 1 3-persoonskamer en verder 2-persoonskamers denk ik.Met de auto naar Frankrijk
Na een zeer oncomfortabele nacht in een veel te warme hotelkamer met twee kinderen en R alleen in een kamer gingen we vroeg weer op pad. Het uitzicht bij opstaan was wel erg mooi!

Met de auto naar Frankrijk

Dag 2

Voor vandaag stond Beaune als eindbestemming op het programma. Om 7 uur reden we weg, zodat we het grootste deel van de dag hadden om door te brengen in Beaune. Geen ontbijt genomen in het hotel, maar bij een Total verse croissants, pain au chocolat en koffie en thee. Heerlijk opeten in een zonnetje, want het beloofd een mooie dag te worden. Natuurlijk keken we uit naar de Zon bij Langres. Altijd een mooi herkenningspunt langs de peage.Met de auto naar Frankrijk

Om 10 uur de auto konden we de auto al parkeren bij het hotel medicis de Beaune. Veel te vroeg om in te checken dus direct de stad in.Met de auto naar Frankrijk
Na een geweldige dag in Beaune (voor en verslag kun je op een later moment nog eens komen lezen), inclusief een half uurtje zwemmen in het hotel, vertrokken we de volgende ochtend wederom heel vroeg, 6 uur deze keer.

Dag 3

Op naar Nice, nou bijna Nice.
Via de nu veel rustigere route du soleil (tenminste we hopen maar dat hij veel rustiger is dan het weekend), rijden we probleemloos naar het Zuiden. Wederom een fijn vers ontbijt langs de snelweg. Een klein beetje verkeersdrukte bij Lyon, maandagochtendspits? En een stukje file bij Marseille brengen ons rond 1 uur op eindbestemming Cagnes-sur-Mer. Onze eindbestemming.

Onderweg

Onderweg genoten we natuurlijk van het voorbijflitsende landschap. De heenweg van de enorme balen stro die op de velden lagen, waar het graan net was gemaaid en het steeds warmer worden van het land en het veranderende landschap. Met de auto naar FrankrijkDe terugweg ook nog een paar paar prachtige plaatjes geschoten van het landschap, de dorpjes in de verte. En het uitzicht op bijvoorbeeld Lyon. Dat maakt de reis met de auto alleen al de moeite waard. Genieten van de natuur en de gebouwen die wij mensen hebben neergezet. Overal kerkjes en kastelen op bergtopjes en mooie uitkijkpunten. Frankrijk is echt een mooi land om doorheen te rijden.

Met de auto naar Frankrijk

Afstand en prijs

Onze reis in getallen:

Totaal is het 1381 km rijden
Deel 1 was: 482 km
Dag 2 naar Beaune: 323 km
En het laatste deel: 616 km

We hebben hiervoor ongeveer 98 liter benzine verbrukt. Wat met huidige benzine prijs uitkomt op €165,-
We reden heerlijk via de peage, vlot, goede stopplekken, en gewoon in 1x door naar je bestemming. We moesten dus wel tol betalen. Dit was voor deze route ongeveer €75,-.

Nog even keer 2 want we moeten helaas na 2 weken ook gewoon weer naar huis.

Ga jij liever met de auto of met het vliegtuig op vakantie?