27 juli 2020
3 min. leestijd

Naar Spanje met de auto in coronatijd

Hoewel het een hele zit was, was de reis vorig jaar heerlijk en besloten we dit jaar weer met de auto op vakantie te gaan. Oké we zouden dus eigenlijk gaan vliegen, maar i.v.m. het Corona virus wilde ik dat dus echt niet. En R wilde eigenlijk toch op vakantie. Spanje was een compromis dat voor iedereen aanvaardbaar was.

Twee dagen rijden

We besloten dit jaar om de reis in 2 dagen te doen. Waar we vorig jaar in drie dagen naar Nice in Zuid-Frankrijk reden, hebben we nu wat meer kilometers gemaakt op de eerste dag.
Waar we vorig jaar voor relaxed rijden gingen, gingen we dit jaar toch wat meer voor snel rijden. We wilden bewust niet vaker dan nodig stoppen langs de snelweg. Zoveel mogelijk mensen en plekken vermijden.Met de auto naar Spanje
En natuurlijk hadden we wat extra maatregelen genomen om een besmetting te voorkomen. Zo hadden we handschoenen, maskers en handgel mee.
Het is te ver om in 1 dag te rijden, wil je ook op een fatsoenlijke tijd aankomen in de accommodatie. Dus netjes in 2 dagen.

We vertrokken de eerste dag om kwart voor vier in de nacht. Lekker rustig op de weg. Met een grote huurauto reden we al snel heel comfortabel Luxemburg in.
Tanken, wat drinken en weer door. Het was er lekker rustig. En dat voelde veilig aan.Rustige stops langs de peage

Na nog een hele rustige stop in Frankrijk bereikten we al snel ons eindstation voor vandaag Beaune. Zelfde hotel als vorig jaar. Ook dat voelde fijn, een bekende omgeving.
Natuurlijk waren we weer te vroeg om in te kunnen checken, dus gingen we voor een uitgebreide lunch in het centrum van Beaune. Ondanks dat de straten uitgestorven leken, waren de terrassen bijna vol. Gelukkig vonden we snel een plekje.Beaune 2020

Na het inchecken kochten we wat brood als avondeten en genoten we van het uitzicht, met een opstijgende ballon, op het balkon. Vroeg naar bed, zodat we midden in de nacht weer konden vertrekken naar Spanje.

Dag 2

Ook dag 2 verliep heel voorspoedig. Het voordeel van weinig verkeer op de weg. Vorig jaar reden we in het drukste weekend en nu was de vakantieperiode nog niet volledig losgebarsten en was het door Corona ook minder druk op de weg. We reden dan ook rond kwart voor 11 al de Spaanse grens over. Vanaf daar was het nog maar een klein stukje naar Malgrat de Mar/Santa Susanna. Na een korte zoektocht van hoe moeten we nu rijden, omdat de verkeerssituatie daar is aangepast kwamen we dan ook ruim op tijd bij het hotel aan. Onze suite was al klaar en we konden direct inchecken. Lagen we mooi om 13.00 uur al bij het zwembad.

Mooie plaatjes

Kunst langs de Franse Peage en Belgische snelwegWel of geen Corona, zodra je in de auto zit en naar Frankrijk, of Spanje rijdt, kun je genieten van prachtige plaatjes onderweg. De kunst naast de snelweg, maar ook de mooie uitzichten op dorpjes of velden.Uitzicht peage op Frans dorp

Corona maatregelen

Naast dat we zelf wat maatregelen hadden genomen, kregen we ook te maken met de maatregelen die de omliggende landen hadden genomen.
In grote lijnen lijken die op de maatregelen die Nederland heeft genomen. Het was dan ook gemakkelijk aanpassen.
Zo hoef je in Frankrijk maar 1 meter afstand te houden en vroegen ze wel om een masker te dragen, maar het was niet verplicht. Sinds wij terug zijn hebben ze de maatregelen aangescherpt en moet je nu overal binnen een masker dragen. Wij deden dit de heenreis nog niet, maar de terugreis was het een stuk drukker op de weg en bij de stops, dus hebben we dit wel gedaan. Voor onze veiligheid en die van anderen.
Kinderen tot en met 11 zijn vrijgesteld van het dragen van een masker. Maar wij lieten T als wij een masker ophadden die van hem ook gebruiken. Wel zo makkelijk omdat het in Spanje anders was.

In Spanje moet je 2 meter afstand houden. Maskers zijn overal binnen verplicht, maar ook buiten als het je niet lukt om 2 meter afstand te houden. Dit geldt ook voor kinderen vanaf 7 jaar. Wij liepen dus vaak met een masker op. Want niet iedereen loopt om je heen als je bij een benzinestation stopt. Overigens ook niet in het dorp waar we waren, maar dat terzijde.

Nicole Orriëns
Door

op 29 Jul 2020

Slim om met de auto te gaan. Dan heb je het toch meer in eigen hand, en kun je ook makkelijker terug indien nodig. In twee dagen reizen lijkt me inderdaad wel zo ontspannend.