25 september 2019
4 min. leestijd

Toison d'Or

En dan zit de vakantie erop. We moeten de stacaravan en de camping weer verlaten. Heerlijk om weer naar huis te gaan, maar eigenlijk ook weer niet. Het was zo fijn dat we nog geen afscheid willen nemen. Een goed teken….
Ook de terugweg willen we niet in 1 dag rijden. Lekker op ons gemak in 2 dagen is de planning. We checken of hetzelfde hotel in Beaune weer beschikbaar is, maar helaas dat is helemaal vol voor deze zaterdag. R besluit daarom een hotel te boeken dat al wat dichter bij huis ligt. Maar waar we na dag 1 toch nog wat tijd hebben om te relaxen. Dat is wel zo fijn als je in 2 dagen naar huis rijdt.

Holiday Inn in Dijon

De keuze valt op een Holiday Inn hotel in Dijon, met een zwembad en een spa. Dat moet helemaal goed komen dus.
Omdat we vroeg vertrokken van de camping, het begon net licht te worden, waren we al rond 14:00 uur in de buurt van Dijon. Dus snel de navigatie aangezet om bij het hotel te komen.
Helaas de route naar het hotel is niet correct in Google maps. Je moet je navigatie instellen op Toison D’Or in plaats van de straat 1 place de Marie de Bourgogne. Neem je het adres, of klik je zoals in ons geval door via Booking.com, dan kom je uit op de Rue de Marie de Bourgogne. En dat is midden in een woonwijk. In het begin denk je nog dat dat je op de juiste plek bent. Vlak naast de woonwijk ligt namelijk ook een zone met winkels, restaurants en hotels. Maar je moet echt nog een km of 7 verderop zijn.
Een belletje naar het hotel leverde dan ook op hoe je de navigatie wel moet instellen…Toison D'or

Ook op die plek van bestemming is het nog even zoeken naar het hotel. Wij kwamen namelijk aan de “verkeerde” kant aanrijden om het naambord direct boven de shopping mall te zien uitsteken.
Dat werd dus een klein extra rondje.Toison D'or

Het hotel zelf is een uitstekend hotel. Een grote parkeerplaats voor de deur, speciaal voor het hotel, zoals gezegd een zwembad en een spa. Niet heel groot, maar voldoende om te ontspannen na een dag shoppen of zoals in ons geval een dag in de auto.Toison D'or
De kinderen vonden de kamer prachtig en en we zaten op de 6e verdieping dus ook een mooi uitzicht op Dijon.Toison D'or

Toison D’Or

Naast het hotel ligt de shoppingmall Toison D’Or. Een erg mooi modern winkelcentrum. Na het inchecken zijn we daar dus even een kijkje gaan nemen, we moesten namelijk nog lunchen. En vermoedelijk hebben we dan daar keuze genoeg.Toison D'or
En dat klopte. Er is meer dan voldoende horeca, broodjes, pizza, hamburger, maar ook andere smaken hebben we gezien. Wij kozen voor een broodje, en daarna bij de Starbucks voor koffie en thee. Na de eerste naam gaf de dame achter de balie het op. Namen spellen in het Frans is niet echt makkelijk en de dame in kwestie gaf het dus al snel op. Toch nog even specifiek voor A gevraagd het wel te doen. Haar eerste Starbucks ervaring, dus ze wilde gewoon die naam op de beker.Toison D'or

Natuurlijk maakten we even een rondje langs de winkels. Veel grote ketens zijn er vertegenwoordigd. Primark, C&A, mango, naf naf. Een hele grote Carrefour. Ik houd van mega supermarkten, dus die moesten we met een bezoekje vereren.
En we hebben ook nog even echt gewinkeld. Bij de Primark scoorden we voor T 4 joggingsbroeken, 2 winterpyjama’s, 1 supermario vest. En voor A 1 zwart nepleren jajes en een leger print skinny jeans.
T mocht in de LEGO winkel ook nog een doosje LEGO uitzoeken. Natuurlijk sloten we de dag af in een van de vele restaurants, lekker op het terras met uitzicht op de lightrail en het park dat er tegenover ligt.Toison D'or

Lightrail

Vlak voor het winkelcentrum zie je een halte van de lightrail. Er werd zeer goed gebruik gemaakt van deze tram. Op Google maps niet duidelijk te zien of je hiermee ook naar het centrum van Dijon kan komen. Dit ligt op 5,5 km afstand. Volgens Take a trip is het vanaf het centrum goed te bereiken, dus andersom ook. Als je langer blijft dan wij, kan dat namelijk ook nog de moeite waard zijn om te bezoeken.

Parc de la Toison d’Or

Tegenover het winkelcentrum en het hotel ligt ook nog een fijn groot park. Toison D'orNatuurlijk liepen wij daar ook een rondje. Immers de hele middag winkelen met 2 mannen in je gezelschap is een onmogelijke opgave. Het park ligt aan de andere kant van de lightrail en is dus ook hiermee goed te bereiken. Met een grote vijver in het midden, een kinderboerderij, een speeltuin en een soort van fitness terrein een fijn park om een paar uurtjes door te brengen.
De speeltuin was dan ook druk bezocht en ook de bankjes rondom het meer zaten op deze zaterdagmiddag gezellig vol.
Voor ons ook fijn om even lekker de benen te kunnen strekken in de buitenlucht na een dag in de auto.

Al met al een fijne allerlaatste vakantiedag voor we de volgende dag het laatste stuk naar huis reden.