Zoals ik al aangaf hadden we 10 minuten gesprekken op school. Nadat ik de meester van A had gesproken, had ik ook een onderonsje met de juf van T. De juf van T had ik onlangs nog gesproken, de ouderavond en de eerste 10 minutengesprekken liggen door omstandigheden heel dicht bij elkaar. Maar tijdens de ouderavond ging het meer over de activiteiten van het schooljaar en de methode dan over de individuele kinderen natuurlijk. Dus tijd om ook hier even bij te praten.
Groep 1
T is dit schooljaar natuurlijk echt gestart in groep 1. Vorig schooljaar stroomde hij in, en nu maakt hij een volledig jaar in groep 1. Heerlijk zo werd er van hem de periode voor de zomervakantie eigenlijk niets verwacht en kon hij heerlijk spelen en wennen in de klas. Hij heeft echt zijn plekje gevonden in de klas. Het liefst zit hij in de kring naast de juf en naast zijn vriendje A. Zijn beste vriendje, want naast vriendje A kan hij het met meer kinderen goed vinden.
Hij is ook echt niet meer de kleinste in de klas. Ook dit schooljaar zijn er al weer een aantal kinderen ingestroomd en het verschil tussen hem en die kinderen is al best weer groot. Wat een kleintjes zijn die net 4 jarige dan soms nog. Of moet ik zeggen wat groeien ze hard dat eerste jaar op school.
Natuurlijk scheelt het dat de grote kinderen uit groep 2 van vorig jaar naar groep 3 zijn gegaan. Dat geeft de kleintjes weer ruimte om te groeien.
Taken
Al vanaf 1 werken de kinderen op deze Dalton school met taken. Nu klinkt dat voor veel mensen enorm spannend, maar ze doen echt niet meer dan in een andere kleuterklas. Ook daar wordt gewerkt met werkjes die iedereen moet doen. Alleen proberen ze hier in het Dalton de kinderen vanaf het begin te betrekken bij hun eigen leerproces. En ze vanaf groep 1 te leren om de werkjes en taken die ze hebben gedaan af te tekenen op het magneetbord. Wat de kinderen eigenlijk gewoon heel erg leuk vinden.
De kinderen uit groep 1 “moeten” 3 taakjes in de week doen. Dat kan dus van alles zijn, kleien, knippen en plakken, iets nabouwen, of bijvoorbeeld iets in de juiste volgorde leggen. Voor de kinderen zijn en blijven het natuurlijk spelletjes, maar stiekem leren ze hier heel veel van.
T wilde vorig jaar nog het liefst alleen maar in de bouwhoek spelen, volgens zijn eigen woorden. Maar dit jaar gaat hij ook met veel plezier met sommige taken aan de gang. Nog steeds niet allemaal, want helaas voor hem zit er ook wel eens een spel bij dat hij helemaal niet leuk vindt. Helaas, dat herkennen we allemaal wel.
Vooruitgang
Elke dag gaat hij gelukkig fluitend (kan hij nog niet, maar toch) naar school. Een blij jongetje dat door het raam nog even zwaait als ik weg ga. En dat niet alleen, hij leert ook stiekem heel veel. Hij was en is nog steeds niet geïnteresseerd in letters, cijfers vindt hij nog steeds leuker, al winnen die ook nog steeds niet van het bouwen. Maar hij schrijft sinds kort zijn eigen naam. Niet alleen de letter T, maar ook de andere letters. En hij is er ook zo trots op.
Daarnaast is er natuurlijk meer dan voldoende tijd om lekker te spelen. En dat doet hij ook graag. Zo vond hij het maar stom dat ze van de week maar heel kort buiten waren geweest. Ja het weer was nu niet om te zeggen geweldig, dus ik begrijp wel dat de juf geen zin had in 20 natte kleuters tijdens de overblijf.
Gesprek met de juf
Ook dit gesprek met de juf bleef dus keurig binnen de 10 minuten. T doet het lekker op school. Hij heeft het naar zijn zin, en je ziet hem sprongen maken in zijn ontwikkeling. En dat blijft natuurlijk een feestje om te zien, dat trotse koppie.