Sinds groep 5 is het een terugkerend probleem. Waar hou ik mijn spreekbeurt en werkstuk over?
Op onze school is het regel dat je onderwerp maar een keer mag gebruiken. Dus als je huisdier als spreekbeurtonderwerp is geweest dan mag die niet nog een keer gebruiken, ook niet voor een werkstuk.
A zit nu in groep 7 en heeft drie spreekbeurten achter de rug. Dit schooljaar moet ze nog 1 spreekbeurt en 1 werkstuk maken. De spreekbeurt is zeer binnenkort en voor het werkstuk hebben we nog even, gelukkig want we moeten nog een onderwerp bedenken!
Leuke onderwerpen voor de basisschool zijn:
- Het eigen huisdier. Denk aan de geschiedenis van het soort/ras, verzorging, eten, spelen, etc.
- Dieren die hun interesse hebben. Dit is natuurlijk heel divers bij ons waren het bijvoorbeeld vossen. Waar wonen ze, wat eten ze, welke soorten zijn er allemaal, het lichaam, kinderen, etc.
- Sport. Lekker makkelijk want hier weten ze best al wat van! Valt tegen in de praktijk. Ze weten het wel maar het overbrengen naar een ander blijkt soms best moeilijk. Ook sport heeft een geschiedenis, spelregels, puntentelling, topsport, competitie, kleding, noem maar op.
- Landen of plaatsen. Altijd fijn om iets te vertellen of te schrijven over een plek waar je zelf geweest bent. Eigen foto materiaal te kunnen gebruiken en je nog iets verder te kunnen verdiepen in je vakantieomgeving. Ook deze hebben een geschiedenis, soms zeer uitgebreid dus op te delen in stukken, hoe ziet de plek of het land er nu uit.
- Tijdsperiodes. Een stukje geschiedenis in een notendop. Is het kind geïnteresseerd in ridders, dan zijn de middeleeuwen misschien leuk. Maar de dichterbij zijn periodes zoals Gouden eeuw met zijn boten en avonturen of de wereld oorlogen die nu nog hun sporen na hebben gelaten in de harten van mensen en de omgeving.
- Hobbies. Sommige kinderen sparen dingen, postzegels, theezakjes, stenen, kroonkurken, etc. Leuk om hier een verhaal over te maken. Zo leren ze niet alleen een hoop maar het gaat over iets wat ze echt leuk vinden anders zouden ze het niet sparen.
- Werk van ouders of andere werksoorten die ze leuk vinden. Wil je kind echt al jaren dierenarts, dirigent of hersenchirug worden? Misschien is dat dan een leuk onderwerp.
- Spontane ideeën van het kind zelf. Schuif ze niet meteen terzijde. A heeft een zeer geslaagde spreekbeurt gehouden over citrusvruchten! Ja daar is dus best een heleboel over te vertellen. En lekker te laten proeven aan de klas. Het idee kwam bij haarzelf vandaan omdat zij ze zo lekker vind.
Als onderwerp heb je dus best veel keuzes. Maar het onderwerp vinden waar jouw kind zich mee kan identificeren is niet altijd even makkelijk. En als het onderwerp dan gekozen is kan ik het als ouder best wel een benauwd krijgen omdat ik er niks van weet.
Informatie zoeken
Maar dan is er gelukkig de bibliotheek en het internet.
Ik heb wel gemerkt dat mijn kinderen moeite hebben met informatie vinden op het internet. Er staat zoveel op en soms in erge moeilijke taal dat het lastig is om de juiste plekken te vinden. Hier kunnen ze zeker wat hulp bij gebruiken.
De boeken uit de bieb zijn hier dan ook favoriet. In begrijpelijke taal geschreven, ingedeeld in hoofdstukken waar zij hun indeling van kunnen spieken. Plaatjes om het te verduidelijken en makkelijk terug te vinden.
Onze keuzes
De onderwerpen die wij al gehad hebben zijn:
Het kooikerhondje (1x door A en 1x door Q), citrusvruchten, badminton, stenen en vossen.
En wat zijn de onderwerpen die jullie kinderen het leukst vonden?
Jenn
op 12 Jan 2016Hanneke
op 12 Jan 2016Vlijtig Liesje
op 12 Jan 2016Hanneke
op 12 Jan 2016