Je kent het wel, met ruim 100 km/u of harder raas je over de snelweg naar je vakantiebestemming. Zo af en toe zie je van die pechvogels met open motorkap aan de kant van de weg staan. Autopech. En dan? Wat moet je dan precies doen? Wat gebeurt er dan? Heel stiekem heb ik me dat wel eens afgevraagd, maar liever nooit willen ervaren.....
De vakantie van 2023 begon dus wat anders dan we ons hadden voorgesteld. Het plan was om in 2 dagen naar Italië te rijden. Maar in Duitsland liepen we een dag vertraging op. Midden op de Autobahn ter hoogte van Baden Baden kregen we een klapband. Zonder verdere ongelukken konden we de auto aan het einde van een invoegstrook, begin van de vluchtstrook neerzetten. Op zich al spannend genoeg zou je denken.
Oranje hesjes
Snel oranje hesjes aan en iedereen over de vangrail laten klimmen. Zo blij dat ik nog even gecheckt had dat ik er genoeg bij me had voor allemaal. Nu is het dragen van zo'n hesje niet voor iedereen en niet overal verplicht in Europa. Maar ik vind het voor onze eigen zichtbaarheid toch wel erg fijn. Je staat toch op een zeer gevaarlijke plaats. En ik weet het het geeft geen garanties, maar alle beetjes helpen toch?
Overigens wisselt het gebruik en het in bezit hebben van hesjes per land. De ANWB heeft hier een mooi overzicht van.
Ja en dan sta je daar in je Oranje hesje aan de andere kant van de vangrail. En dan begint het eigenlijk pas echt. Want daar blijven staan is natuurlijk geen optie.
Alarmcentrale
Goed wij zijn dus "veilig", maar hoe kom je van die snelweg af. Daar blijven staan is natuurlijk geen optie. De eerste stap was dus maar de alarmcentrale bellen. Wij waren met de Tesla, een leaseauto via het werk van R, maar ook deze alarmcentrale wordt bemand door de ANWB en hun expertise.
Na eerst een keuze menu te doorlopen hebben, ze willen alvast graag weten in welk land je bent, krijg je een medewerker aan de lijn. Wat is er aan de hand? Sta je op een veilige plek? Waar ben je precies?
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat de auto niet meer start op je campingadres, of dat je in een klein dorpje langs de weg staat, of zoals wij langs een drukke snelweg.
In Duitsland heb je niet elke 100 meter een hectometerpaaltje, maar om de 500 meter. En wij stonden ook nog eens ongunstig om die te zoeken. Aan de ene kant een invoegstrook, daar wil je niet overheen lopen om te kijken waar je staat. En de andere kant wel geprobeerd, maar kwamen ook niet ver genoeg.
De alarmcentrale stuurt wel een sms met een link waarin je je locatie kan delen. Helaas duurde het te lang voor ik deze sms ook daadwerkelijk ontving. Dus kreeg ik het advies om 112 te bellen, omdat we toch wel op een gevaarlijke locatie stonden en onze locatie niet snel genoeg te vinden was, dus 112 zou sneller zijn met het helpen met bergen van de auto.
112
Nu heb ik in mijn hele leven denk ik 3 keer 112 gebeld, inclusief dit avontuur en door mijn EHBO cursus weet ik ook wat me te wachten staat. Maar toch is dat anders in het buitenland. Zelfde nummer, zelfde idee, maar de taal he. Duits is al nooit mijn sterkste kan geweest. Dus de eerste vraag: "Do yo speak English?" Allemaal antwoorden ze dan, een beetje, tenminste dat is mijn ervaring. Maar beter dan mijn Duits denk ik dan maar. Dus half Duits, half Engels doorverbonden met de politie. Ook met hen het nodige geknoei om de locatie te bepalen. De sms die zei stuurden, is nog steeds niet aangekomen,. En mijn omschrijving van de verkeersborden en bomen in de omgeving, voor zover ik die kon zien, was ook niet heel behulpzaam.
Tot de vriendelijke meldkamer medewerker mij vroeg om de kompas app te openen. Nu liet ik dat doen door R en A en hun kompas gaf geen coördinaten weer, dus schoten we er niets mee op. Later kwam ik er pas achter dat zij dus de locatievoorziening van die app hadden uitgeschakeld. Mijn app geeft ze wel weer, maar bellen op luidspreker langs de snelweg is gewoon niet fijn.
Uiteindelijk GPS coördinaten doorgegeven met behulp van Google maps. Ook dat helpt. Nu kon de politie ons vinden en konden we wachten tot zij zouden arriveren.
Op dat moment is het allemaal een beetje stressen en zoeken, maar zo achteraf toch weer heel wat van geleerd.
Van politie tot bergen
Als dan eindelijk de politie arriveert dan ben je er nog niet. Er staat dan voor de veiligheid een politieauto achter die van jou met zijn lichten aan, maar zelf sta je nog steeds langs de snelweg. Maar ook een opluchting, want de politie weet hier de weg. Zij kunnen je verder helpen. En dat deden ze dus ook. Zij hebben voor ons een bergingsbedrijf gebeld en bleven staan tot wij met bergingsauto en al onze weg konden "vervolgen". Want hoe vind je zelf een bergingsbedrijf. Ja google, maar de lokale politie weet het beter dan jij denk ik dan maar. En fijn dat ze ook bleven staan, tot de auto was weggesleept.
Wat ik me ook altijd al eens had afgevraagd, hoe kom je dan van de snelweg af. Nou de sleepauto heeft genoeg plek om je mee te nemen naar de dichtstbijzijnde garage.
Voor het bergingsbedrijf je afzet bij de garage heb je overigens de eerste dikke rekening al te pakken. Of je eerst even wil betalen. En ja dat mag je fijn zelf even voorschieten, ze sturen de rekening niet op naar jouw verzekering of leasemaatschappij. Hoeveel? Nou even grofweg € 500,-.
Reparatie
Gelukkig hadden wij maar een klapband. Nieuwe band erop en weer verder zou je denken. Helaas. De garage vond het nodig om ook de andere achterband te vervangen. En ja dat leek ons ook wel zo veilig om een tweede klapband te voorkomen dan. Ook niet zo spannend zou je denken. Alleen jammer van de kosten die je dan weer moet voorschieten in ons geval. Maar dat is een luxe, want bij een eigen auto moet je die kosten natuurlijk sowieso zelf betalen.
Maar helaas het zat niet mee, want de juiste banden waren niet op voorraad. Een veel voorkomende band zou je denken, maar misschien daarom juist. Als alles goed was zouden ze die de volgende dag wel weer hebben. Maar dat betekende dus wel een dag vertraging.
Een extra telefoontje naar de alarmcentrale leverde gelukkig op dat de kosten van een hotel tot een bepaald bedrag ook meeverzekerd zijn, dus konden we in elk geval op zoek naar een hotel. Een geluk bij een ongeluk dan maar dat we in een leuke plaats terecht gekomen waren en niet in een gehucht met 1 hotel en geen bezienswaardigheden.
Conclusie
Wellicht een beetje gek om een conclusie te trekken in een blog als dit, dat met name bedoeld is om mijn ervaringen te delen en te bewaren voor later, maar wie weet heeft iemand anders er ook nog iets aan.
1. Waar je wellicht van te voren niet genoeg bij stil staat is dat je deze rekeningen, ook als het wel verzekerd is, toch eerst even moet voorschieten. En dat zijn geen kleine bedragen. En het duurt wel even voor je het terugkrijgt. Dus zorg voor voldoende geld achter de hand, anders is je vakantiebudget er al doorheen
2. De alarmcentrale is fijn voor een luisterend oor en een check om te weten of iets verzekerd is, maar verder moet je vooral alles zelf regelen. In de app stond wel dat zij contact opnemen met de garage, maar in de praktijk is dat niet gebeurd en hebben we alles zelf geregeld.
3. Je spreekt meer talen dan je zelf denkt, een mengelmoes van Duits, Engels en handen en voeten brengt je heel ver. En anders heb je nog google translate
4. Locatie voorzieningen aan voor een app die je eigenlijk nooit gebruikt? Misschien voor de vakantie toch tijdelijk handig, je locatie vinden ergens langs een autosnelweg is toch minder makkelijk dan je anders wellicht denkt.
Heb jij wel eens pech gehad in het buitenland?