Op vrijdagavond doen we eigenlijk altijd lekker makkelijk. Geen zin om uitgebreid te koken. Het gebeurt regelmatig dat we dan iets halen, of door thuisbezorgd laten brengen. Gelukkig besloot ik dat deze avond niet te doen, nou ja ik, we. De kinderen konden het niet eens worden over wat zij dan wilden eten, dus hakte ik de knoop door. Voor de een lag er nog wel een pizza in de vriezer en de andere werd heel blij van brood met scrambled eggs.
Dus maar even naar de supermarkt voor een paar kleine dingetjes, zodat we wel een beetje luxe versie van de scrambled eggs als maaltijd op tafel konden zetten. En bij de kassa stond ik dus echt voor lul. Ik kon niet pinnen!
Niet akkoord
Van te voren nog even gecontroleerd of er wel saldo op de rekening stond. En meer dan genoeg was het antwoord. Kon direct de boodschappen voor de hele maand wel inslaan met dit bedrag, maar dat was niet de bedoeling.
Stiekem neem je altijd toch nog even meer mee, dus met armen vol stonden we uiteindelijk bij de kassa. Immers, we hadden van te voren ingeschat dat we een mandje niet nodig hadden. Iets meer dan €10,- gaf de kassa aan.
Met mijn oude pinpas (contactloos kan deze nog niet) probeer ik te pinnen. PIEP doet de automaat. Niet akkoord!
Ehh niet akkoord? Hoezo niet akkoord, we proberen het gewoon nog een keer. En weer PIEP!! Niet akkoord!
Ach zegt de bekende achter me, dat overkomt iedereen wel eens. Ehh nou saldo was dus zeker wel genoeg hoor, maar toch sta je daar dus helemaal niet lekker. Want wat bedoelt dat ding dan met “Niet akkoord”?
Geen saldo probleem, want even uit mijn hoofd zegt hij dan Maximum bereikt. En daarbij, het saldo was al gecheckt, dus dat zal in die paar minuten tijd echt niet verandert zijn. Maar dan nog, ik kan niet pinnen.
Contant geld
Gelukkig ben ik nog iemand van de oude stempel. Ik heb graag contant geld op zak. Je weet maar nooit, waar je eens een keer niet kan pinnen hè. Dat had ik overigens meer opgevat als, stel dat ze ergens geen pin hebben dan dat je pinpas het niet doet, maar in elk geval fijn dat ik de boodschappen contant kon betalen. Dat scheelde weer gedoe met geld regelen. Maar toch zwaar balende en zeker geïrriteerd liep ik de winkel weer uit.
Bellen
Zodra we de winkel uit waren, belde ik eerst even met R. Want wat zou er mis kunnen zijn. Hij bevestigde nog een keer dat er echt meer dan genoeg geld op de rekening stond, dus het moest aan mijn pas liggen. Hij kwam op het idee om eens naar de vervaldatum te kijken.
Nu heb ik me nog nooit druk gemaakt over de vervaldatum op mijn bankpas, want zodra de nieuwe is opgestuurd, weet ik dat het tijd is om hem te vervangen. Dus dat regelt de bank, en is niet iets wat in mijn geheugen gegrift staat.
Toch onder een lantaarnpaal de datum gecheckt. T/m 01/2018. Ja dus, er staat tot en met. En het is begin januari, dus….. Volgens R is het altijd tot, dus dit was de eerste keer dat ik de pas dit jaar gebruikte en dus doet hij het niet meer.
Dat eerste deel klopt wel, hij had vorige week de boodschappen gedaan, dus ik had mijn pas inderdaad niet gebruikt. Maar van het tweede deel was ik niet overtuigd.
Thuis direct de bank gebeld.
Verlopen
De bank bevestigde inderdaad direct dat de pas al geblokkeerd was. En dat een nieuwe pas al was toegestuurd. Waarna ze ook direct de juiste conclusie trok dat de nieuwe pas dus niet was aangekomen. En ook het bericht dat de nieuwe pas verstuurd was, heeft ons niet bereikt.
In het meest gunstige geval komt de nieuwe pas na 3 werkdagen en anders moet ik 5 dagen wachten op mijn nieuwe pas.
Wat er mis is gegaan, konden ze me ook niet vertellen. 4 gecontroleerde bankpassen gaven aan dat het echt tot en met moest zijn de vervaldatum en niet tot. Dus wellicht is mijn pas per ongeluk te vroeg geblokkeerd, of ze moeten hun processen aanpassen. Naar aanleiding van mijn bericht gaan ze dat nu wel uitzoeken, dus wellicht hebben jullie daar wel iets aan in de toekomst.
Nieuwe pincode
Wat wel heel vervelend is, is dat ik nu ook een nieuwe pincode krijg.
Na 17 jaar deze pincode van deze rekening te hebben gebruikt, mag ik nu wennen aan 4 nieuwe cijfertjes. Omdat de oude pas al geblokkeerd is, kan ze die niet meer kopiëren naar de nieuwe pas. En nee, mijn bank bied niet de service om de pincode te wijzigen op het bankkantoor, wat sommige andere banken wel bieden. Stiekem baal ik hier meer van, dan dat ik een week niet kan pinnen. Dat laatste is namelijk prima op te lossen met contant geld.
En ja mijn oude pincode is nu geen geheim meer. Nou ja, nog steeds wel, want ik vind het te gek om hem toch te vertellen. Maar al weet je hem, het zijn nu gewoon 4 willekeurige cijfers geworden.
Daarnaast mag ik als excuus ook nog een cadeaubon verwachten van de bank. Dat hebben ze dan (binnen hun mogelijkheden) wel weer netjes opgelost.
Let jij op de vervaldatum van je pinpas?
Jenn
op 09 Jan 2018Marijke
op 09 Jan 2018Ayla van den Nieuwenhof
op 09 Jan 2018Mariëlle
op 09 Jan 2018Esmée - 4Mama
op 09 Jan 2018nicole orriens
op 09 Jan 2018Marijke
op 09 Jan 2018Lien
op 09 Jan 2018Marijke
op 09 Jan 2018Rory
op 09 Jan 2018Ingrid
op 09 Jan 2018Joanne
op 09 Jan 2018Lazy Bird
op 10 Jan 2018Marijke
op 10 Jan 2018Eke
op 10 Jan 2018Fleur
op 11 Jan 2018Merel
op 12 Jan 2018