15 april 2015 
3 min. leestijd

Bloggen

De laatste zondag van maart had ik een uitje dat ik zonder mijn blog nooit gehad had. Samen met Linda van mamaliefde had ik een fotoshoot voor een tijdschrift. Voor het eerst was ik als blogger op pad. En dat ik blogger ben leverde me bijzondere inzichten op, die ik toch graag met je wil delen.

Waarom ik begon met bloggen

Een blog over bloggen. Niet mijn gedachte toen ik ooit begon met mijn blog. Het delen van persoonlijke verhalen en leuke dingen was de opzet. Nadat ik in de WW kwam wilde ik graag iets voor mezelf. Naast het huishouden, de kinderen vaker over de vloer en alle WW zaken, zoals solliciteren. Een nieuwe hobby zeg maar. Of eigenlijk een oude hobby nieuw leven in blazen. Ik startte dus mijn persoonlijke blog, mama gerelateerd, omdat het mamazijn nu een groter deel van mijn dagelijkse bezigheden in beslag neemt, dan voorheen. En de kinderen natuurlijk zorgen voor de nodige inspiratie. Nu ben ik ruim een half jaar bezig met bloggen en schrijf ik dus toch een blog over bloggen.

Een nieuwe wereld

Blogs zijn populair. Nu ik me meer onbewust dan bewust wat heb verdiept in de wereld van het bloggen, ging er een nieuwe wereld voor me open. Ik had werkelijk geen idee waar bloggen precies over ging. En dat er ook echt “vreemden” zijn die je blog weten te vinden en lezen. Dat mijn schrijfsels niet alleen voor mijn eigen vrienden, kennissen en familie interessant kunnen zijn, maar ook voor anderen. Mensen die ik niet ken….En dat mijn kleine stukje internet, met afgelopen maand bijna 800 unieke bezoekers, echt een klein stukje is. Blogs die per maand door 10.000 of meer mensen bezocht worden. En dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Soms samen, maar ook vaak alleen. Geen grote redacties met een eindredacteur of een aparte afdeling voor beeldmateriaal, een inkoop en marketing afdeling. Bijzonder hè!Blog

Blog vs tijdschrift

Niet alleen voor lezers, maar ook voor adverteerders zijn blogs interessant. Ze zijn sneller en goedkoper dan de tijdschriften. Denk alleen maar aan kantoorruimte, de gehele redactie, het papier, inhuren van fotograaf, visagie etc. Een blogger blogt aan de eetkamer tafel op met de laptop op schoot op de bank. Velen maken foto’s die zo in een tijdschrift zouden passen. En niet onbelangrijk, de regie is in handen van die ene blogger en niet van het hele team. Van ontvangst van een opdracht tot publicatie in een tijdschrift duurt vaak weken. Een blogger publiceert in pakweg een week!

Reacties

Wat ik ook heel erg leuk vind aan bloggen zijn de reacties die je krijgt. Mensen die echt de moeite nemen een reactie te schrijven. Zelfs een simpele like op mijn blog of Facebook kan ik waarderen. Ik schrok echter wel van reacties die ik bij anderen met name de grotere blogs las op Facebook. Reacties op Facebook bij een blog die een advertorial schrijft. “Belachelijke sluikreclame”. Ja zouden deze bloggers proberen wat geld bij te verdienen misschien? Vind je dit erger dan een advertorial in een tijdschrift, die exact hetzelfde geschreven is? Ik niet, ik snap het wel, zeker vanuit de adverteerder gezien, zie bovenstaande…. En de blogger probeert echt wel een goed overzicht te bewaren tussen advertorials en gewone blogs.

O en een aantal bloggers kan zeer goed leven van hun blog. Dan moet je niet denken aan heel veel blogs hoor, nee echt een enkeling. Maar de gemiddelde blogger, levert het niets op, het is een hobby. En het blog wordt naast een fulltime/parttime baan of studie gedaan. Zo ook voor mij, ik doe dit als hobby, ik ben dol op de reacties, maar verdienen? Nee nog geen cent.

Concurrentie

Zo zie je dat een blog inmiddels concurrentie is geworden van een tijdschrift. En dus niet alleen van het tijdschrift, maar ook van de fotograaf en de visagist. En deze mensen hebben hier echt hun vak van gemaakt. Net als de administratieve banen die verdwijnen door de automatisering, zullen zij door de digitale wereld waarschijnlijk ook wel onder druk komen te staan.
Hopelijk verdwijnen de tijdschriften niet snel, want eerlijk gezegd vind ik een tijdschrift ook gewoon lekker lezen.

Ps. Deze week ligt De Vriendin waarvoor wij een fotoshoot deden in de winkel.

Linda
Door

Linda

op 15 Apr 2015

Leuk om te lezen, iets waar je zelf niet bij stilstaa t tot je opeens regelmatig gevraagd wordt. 10.000 bezoekers is echter nog maar een schijntje, als je echt iets wilt bereiken moet je naar de 50.000, dan pas wordt je door mediaburea is serieus genomen... onder andere omdat steeds meer websites zich als blogger presenteren, de definitie van het bloggen wordt erg vaag.

Mama Marijke
Door

Mama Marijke

op 16 Apr 2015

Bizar veel. Ben blij dat het maar gewoon een hobby is

marjon
Door

marjon

op 15 Apr 2015

Leuk stukje, de vriendin is gisteren op de deurmat gevallen... nog geen tijd gehad om te openen, maar ga straks meteen even kijken naar jullie artikel. Sommige mensen zien een blog als concurrentie. Ik blog nog niet zo lang maar zie idd wel dat elke maand de bezoekers aantallen groter worden Stiekem toch wel leuk. Maar ik heb verder nog geen doel met mijn blog, gewoon voor mezelf, voor de leuk en net zoals je zegt genieten als je een like op reactie krijgt.

Mama Marijke
Door

Mama Marijke

op 16 Apr 2015

Thanks. Heb inmiddels ons stukje ook gezien. Echt leuk! En leuk he als je bezoekers toenemen terwijl het gewoon leuk is om te doen

Het Sushimeisje
Door

Het Sushimeisje

op 18 Apr 2015

Ik kan mij echt niet voorstellen hoe het is om 50.000 bezoekers per dag te hebben! Ik denk dat het contact met de lezers dan ook minder wordt. Je krijgt waarschijnlijk ook veel reacties en deze kan je niet allemaal lezen of op reageren.

Mama Marijke
Door

Mama Marijke

op 19 Apr 2015

Het blijft wel leuk om op reactie te reageren. Maar als het er veel zijn is dat inderdaad niet te doen

Reactie plaatsen