31 januari 2020 
in School
5 min. leestijd

Weer staken in het onderwijs?

Ja gisteren en vandaag zijn de leraren in het basisonderwijs en het in het voortgezet onderwijs weer aan het staken. WEER! Ja WEER. Want het is nog steeds nodig. Helaas.

Helaas zijn ook de meningen verdeeld. Er is een groep ouders Nederlanders die er wel klaar mee is met dat staken. Die vinden dat er genoeg gebeurd is, en dat er nog meer beroepsgroepen zijn die tekort komen in Nederland. Dat laatste kan ik alleen maar onderschrijven. Dat zie en hoor ik ook wel. Maar het onderwijs gaat mij net iets meer aan het hart. Ik weet er iets meer van, en heb er ook dagelijks mee te maken. En de noodklok luidt al een tijdje. Helaas wordt die niet gehoord en dat heeft consequenties voor de toekomst. En dan niet alleen voor de toekomst van het onderwijs, maar voor de toekomst van Nederland en voor de andere beroepsgroepen die zeker ook niet onterecht klagen.

Meer salaris?

Laten we maar starten met dat ene punt, waar veel mensen een mening over hebben. Het salaris. Naast dat er nog steeds een verschil is in het salaris in het PO en het VO is er ook een verschil in salaris met andere beroepen, met name in het bedrijfsleven met hetzelfde opleidingsniveau. Maar dat is niet primair waar de leerkrachten voor staken. Al denken sommige mensen dat wel.
En laat ik de discussie over de 12 weken vakantie hier maar helemaal niet noemen. Want dat zijn dus echt geen 12 weken vakantie. De mensen die hier aan blijven vasthouden zijn de afgelopen jaren vergeten zich te verdiepen in het basisonderwijs en nodig ik van harte uit om Zij instromer te worden of een stage te lopen in het onderwijs.

Beter onderwijs

Wellicht is er in het onderwijs nog wat winst te behalen in hoe we de boodschap verkopen. Of in elk geval hoe we Nederland beter leren begrijpend luisteren. Want zolang een groot deel van mijn social media nog volstaat met alles uit het bovenstaande stukje… dan hebben we in het onderwijs blijkbaar toch iets niet goed gedaan…..

Zoals we er nu voorstaan gaat de kwaliteit van het onderwijs achteruit. En dat komt NIET door de kwaliteiten van de huidige leerkrachten. Alle leerkrachten die ik ken, en dat zijn er nog al wat, zijn over het algemeen hardwerkende, zeer bevlogen mensen en zeker capabel om hun werk goed uit te voeren.
En een aantal zaken die nodig zijn zodat zij beter onderwijs kunnen geven ontbreken, of gaan ontbreken.

Passend onderwijs

Een heel nobel streven; Passend onderwijs. En ja een basisschool moet passend onderwijs aan veel kinderen kunnen bieden. Iedereen is uniek en leert op zijn eigen manier en tempo. En daar moet een leerkracht op in kunnen en willen springen. Echter is er ook een groep kinderen die veel meer baat zou hebben met een plek in het SBO. Speciaal onderwijs dus. Vroeger was het veel gewoner en normaler als kinderen hier al dan niet tijdelijk heen gingen. Opbloeiden en gelukkig werden. Nu moeten er veel van deze kinderen het doen met een plek in het regulieren onderwijs. Met een leerkracht die met alle liefde meer tijd en aandacht aan hen zou besteden, maar de tijd er niet voor heeft. Want naast de 25 anderen kinderen, zijn er nog een paar kinderen net als dit kind, die extra aandacht nodig hebben, omdat ze op welke manier dan ook niet in het hokje gemiddeld passen. En aangezien een schooldag niet eeuwig durend is, komt de leerkracht hier echt handen te kort.

Kleinere klassen

Om beter onderwijs te kunnen organiseren voor al die verschillende kinderen zijn kleinere klassen nodig. Je kunt je tijd op een dag nu eenmaal niet verder versnipperen om alle kinderen echt te kunnen zien en aandacht te kunnen geven. Nu kun je als leerkracht niet de persoonlijke aandacht geven die ieder kind nodig heeft en verdiend. En hoe je dan ook je best doet als leerkracht. Kleinere klassen betekent meer aandacht en ik denk ook beter onderwijs. Niet alleen gedurende de tijd dat de kinderen op school zijn. Maar ook voor de tijd die er is om voor te bereiden en te evalueren.

Leraren tekort

En dat brengt me dan bij een heel belangrijk punt.
Het tekort aan leraren. Door de knelpunten en het salaris (ja helaas komt deze dan toch bovendrijven) is het vak van leerkracht al jaren niet aantrekkelijk. Laten we het maar even niet meer hebben over het feit dat er zoveel leerkrachten ander werk zijn gaan doen omdat ze nergens meer een vaste baan kregen, of geen hypotheek met het salaris dat ze verdienden. Oh toch stiekem weer dat salaris…..

Maar om het vak van leerkracht weer aantrekkelijk te maken is dat dus wel nodig. Net als kleinere klassen, en echt passend onderwijs. En dan niet zoveel mogelijk kinderen behouden in het reguliere onderwijs maar echt weer zien wat de behoefte van een kind is, zodat hij/zij voldoende meekrijgt om op te groeien tot de volwassenen die wij nodig hebben in de toekomst. Laten zien hoe mooi het vak van leerkracht is. Hoe mooi het is om een kind te leren, schrijven, lezen en rekenen. En te zorgen dat zij een goede en stabiele basis hebben om door te leren op het VO.

Daarom staken we dus

Omdat we straks nog grotere klassen krijgen, waarbij de kinderen niet meer de aandacht krijgen die zij nodig hebben, omdat er niet voldoende leerkrachten zullen zijn om de kleinere klassen te kunnen maken. Om te zorgen dat een leerkracht in zijn werkweek gedaan krijgt wat er gedaan moet worden om kwalitatief goed onderwijs te kunnen bieden. Lessen voorbereiden, evalueren. Zelf leren om nog beter onderwijs te kunnen bieden. Zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit op andere vlakken, of privé tijd. Dat zij ook om 5 uur of half 6, afhankelijk van de tijd dat zij op school beginnen naar huis kunnen en de deur onbezorgd achter zich dicht te laten vallen en te genieten van een vrije avond. Hoewel een leerkracht toch nog wel nadenkt over het kind dat vandaag niet zo lekker in zijn vel zat, maar dat is menselijk….

Om te zorgen dat we in de toekomst alle kinderen onderwijs kunnen blijven bieden.

Om te zorgen dat NU ook elk kind goed onderwijs krijgt. Goed voorbereid naar het VO kan. Niet maar 4 dagen naar school kan, omdat er geen juf of meester voor hen is vandaag. Of worden onderverdeeld in een andere groep en zelf maar moet kijken of het de rekenopgaven, die ze toch al lastig vinden, kunnen maken. En hopen dat de juf van die klas even een minuutje heeft om te helpen met die lastige sommen, waar de eigen juf anders meer tijd voor zou maken.
En wat mij betreft blijven ze dit doen, tot het is opgelost. Tot er geld is, op de zeer korte termijn en dat we het onderwijs kunnen gaan verbeteren!

Mooi verwoord

De afgelopen dagen las ik al meerdere blogs en stukken en oplossingen hierover.
Als je in de gelegenheid bent moet je zeker even Waarom ik als leerkracht ga staken en Waarom ik teken voor goed onderwijs lezen.
Of kijk de uitzending van Jinek van 29 januari terug, de meeste gasten aan tafel legden het hier ook zeer helder uit.

Reactie plaatsen