30 januari 2018 
in School
3 min. leestijd

Geen CITO maar IEP eindtoets

Al jaren hebben wij op de basisschool het leerlingvolgsysteem (LVS) van CITO. En al jaren doen de kinderen ook de CITO-toets als eindtoets. Maar nu mijn jongste in groep 8 zit is er besloten om een andere eindtoets te houden, de IEP eindtoets. En dat hoorden wij afgelopen week (eind januari). De toets staat gepland voor 17 en 18 april dus hoog tijd om mij snel te verdiepen in deze andere toets.

CITO

CITO was vertrouwd, hier zijn ze bij wijze van spreken mee opgegroeid. Ze kennen de manier van vragen en het lijkt daardoor oneerlijk om nu ineens over te stappen op een andere toets.
CITO of IEP eindtoets
Toch heeft CITO ook een aantal duidelijk nadelen.
Zo wordt er bij taal regelmatig gebruik gemaakt van instink vragen. Vragen waarbij zowel antwoord A als antwoord B kan afhankelijk van je manier van lezen en kijken naar de tekst.
Rekenvragen zijn vaak verhaaltjessommen, ook wel redactiesommen genoemd. Een klein verhaaltje met daarin de juiste getallen verstopt om de som op te lossen. Voor kinderen die minder goed zijn in taal komt dat ongeveer neer op de volgende opgave;

Jan rijdt op zijn nieuwe motor 200 km per uur op de Rijksweg. Er geldt op die plek een maximumsnelheid van 80 km/uur. Voor elke 10 km/uur die iemand te hard rijdt, geldt een boete van 15 euro. Wat was de prijs van Jan zijn motor?

Eigenlijk dus een oneerlijke manier van rekenen testen als je eerst goed moet zijn in taal om de soms eruit te kunnen halen.

CITO heeft alleen meerkeuze vragen. Geen punten voor doorbrekende fouten, niks voor de manier waarop je de uitkomst hebt bereikt alleen de uitkomst zelf telt.
Ook is er van CITO bekend dat ze soms taalgebruik gebruiken dat niet aansluit bij de belevingswereld van de kinderen voor wie de tekst bedoeld is.
Hoe zoek je een dierenpension? Elk kind in groep 8 zal zich als eerste wenden tot het internet. Helaas is dat in deze vraag nog niet altijd een optie en moet het kind zich wenden tot ouderwetse middelen zoals een Gouden Gids. Iets wat ons nog wel wat zegt maar iets dat bij thuis niet meer te vinden is. Mijn kinderen zullen dan ook geen idee hebben wat een Gouden Gids is en deze optie onmiddellijk als fout bestempelen.
Best een aantal nadelen dus.Citotoetsen

IEP

Maar heeft IEP deze nadelen dan niet? Volgens de website van IEP, verschillende fora op internet en de docenten van onze basisschool dus niet.

Om te beginnen worden er open vragen gesteld. Geen invulvakje dat je per ongeluk kan overslaan dus maar een vakje in de vraag waar het antwoord ingevuld moet worden. Er wordt ook wel gebruik gemaakt van gesloten vragen maar ook deze worden in het opgave boekje meteen onder de vraag ingevuld.
Teksten en bijbehorende vragen staan altijd bij elkaar op de pagina. Geen onnodig heen en weer en heen en weer geblader meer om met een scheef hoofd te kijken welk antwoord het nu toch eigenlijk moet zijn.

IEP garandeert ook teksten en vragen die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Natuurlijk kan er een voetbalvraag in zitten waar mijn kind totaal geen interesse in toont maar de tekst en de vragen bevatten wel woorden die hij zal kennen.
Ook op rekengebied houden ze meer rekening met de leerling. Geen verstopte cijfers in een heleboel woorden maar een duidelijke som, vaak met een plaatje. Geen zoekrekenen maar recht toe recht aan rekenen.

Ook de opmaak van een boekje van IEP is rustiger. Hierdoor is er voor kinderen met speciale behoeftes of problemen op het gebied van concentratie minder afleiding. Het lettertype is rustig en overzichtelijk. Het uiterlijk van de toets komt meer overeen met leerboekje dan met een toetsboekje. Het ziet er bekender uit voor de leerlingen.

Naast de vaardigheid rekenen en taal word er ook meer gekeken naar de intelligentie van het kind en naar de manier waarop een kind tot een bepaalde oplossing komt.

Conclusie

Als ik zo alle punten bij elkaar vergelijk komt de IEP toets beduidend beter uit de verf dan die van CITO. En terwijl ik in eerste instantie niet blij was met deze plotselinge verandering en angst had voor negatieve gevolgen denk ik daar nu anders over.

Voor mijn kind zijn er een aantal punten waar ik vooral blij mee ben. En dat is het meest met het invullen direct bij de opgave en niet op een antwoordvel. Mijn zoon heeft nogal de neiging om zulke antwoordvellen niet helemaal goed in te vullen. Een regel over te slaan of een vraag. Hierdoor zou zijn hele toets verkeerd uitkomen en hij dus ook een hele verkeerde meting hebben. Bij de IEP-toets is dat niet mogelijk.

Het enige dat ik wel hoop is dat ze vooraf even goed oefenen mogen met deze vorm van toetsen. En dat mijn kind voor de verandering eens leesbaar schrijft want dat is het enige struikelblok dat ik nu nog zie. Zijn handschrift is niet altijd even geweldig leesbaar!

Welke eindtoets wordt er bij jullie op de basisschool afgenomen?

Cristina
Door

Cristina

op 18 Sep 2023

Hallo Hanneke, je kunt het verhaalsom niet beantwoorden vanuit de tekst die je geeft.En je hoeft hiervoor niet in groep 6 te zitten.Maar ik begrijp de analogie.Het begrijpen van de tekst betekent echt dat je goed kunt lezen maar ook goed nadenken. Gr. C

Reactie plaatsen