26 november 2019
in Review
5 min. leestijd

Frozen 2 Review

Ik had het jullie al laten weten, afgelopen weekend waren wij naar Frozen 2. Het langverwachte vervolg op de succesvolle film Frozen uit 2013. Een nieuw avontuur van Anna, Elsa en natuurlijk sneeuwpop Olaf.  Het is niet de eerste keer dat er een vervolgfilm uitkomt. En eerlijk gezegd was ik nooit echt nieuwsgierig naar vervolgfilms. Vaak beleven ze wel een nieuw avontuur, maar past het nooit meer echt in de lijn van het origineel. Toch was Frozen 2 wel echt opgehyped, al jaren lang, en dus waren we nieuwsgierig. Vlak voor het weekend las ik de eerste reacties op social media. Het zou te eng zijn, de trailer was al te eng, de film nog veel erger. Ik was dan ook wel heel nieuwsgierig of dat echt zo was.

Te laat

Zaterdag zat ik lekker op de bank, en dacht nog even de begintijd van de film te checken. En wat goed dat ik dat deed. Of de tijden nu wat geschoven waren (de definitieve agenda wordt pas op woensdag bekend gemaakt en ik had dit al langer gepland) of dat ik de tijd niet goed in mijn hoofd had, we hadden ineens nog maar 20 minuten voor aanvang van de film.
Snel in de auto gestapt, moesten we makkelijk kunnen halen, en even gebeld dat we echt wel kwamen om de gereserveerde kaarten op te halen, reden we snel naar Hoofddorp. Waar ik even geen rekening mee had gehouden, was dat iedereen die middag op dat tijdstip in Hoofddorp moest zijn. Geen parkeerplek te krijgen. Dat betekende dus aan de andere kant van het centrum parkeren, en hollen naar de bioscoop. Dwars door een druk winkelcentrum heen. Hijgend vielen we dan ook op onze stoelen neer. Maar ruim op tijd voor de film. We hebben alleen de reclames gemist. Sorry voor het mislopen van deze inkomsten……

Kidsweekend

Wat wel heel jammer was, ik had er deze keer echt ruim op tijd willen zijn omdat het kidsweekend was en er dan allemaal leuke activiteiten georganiseerd worden. Gelukkig konden we dit in de pauze ook allemaal inhalen. Was het gelijk een stuk rustiger, want de meeste ouders met kinderen bleven in de zaal. Zo pakten de kinderen een kleurplaat, daar kleuren hoefden ze beiden niet meer zo nodig, worden ze dan toch te oud voor. Maar een Olaf maken van marshmallows was dan weer geen probleem.
Aan het einde van de film, mochten ze ook nog een filmposter en een zakje popcorn meenemen. Heel goed geregeld allemaal weer.

Frozen 2

A heeft Frozen heel vaak gekeken op Netflix, maar T kan het zich niet meer herinneren. Hij is dan ook geboren in het jaar dat Frozen uitkwam, dus dat vind ik niet heel gek. Mocht je als volwassene de hype toen ook hebben gemist en de film niet hebben gezien. Olaf praat je in een van de scenes in een minuutje even bij, best handig voor het geheugen.
Wij bezochten de Real 3D versie, en we zijn erg onder de indruk. Wat een prachtige beelden. Het grootste deel van de film speelt zich af in het betoverde bos, en het is herfst in het bos. Ben je net als wij dol op herfst in het bos, dan zit je gebakken. Het bos is meer dan mooi.

Het verhaal begint met een terugblik naar de jeugd van Anna en Elsa. Hun ouders vertellen naar aanleiding van het spel van de dames een stukje uit hun verleden. Verder gaat het leven in Arendelle zijn gangetje. Alleen Elsa begint plotseling een stem te horen die haar roept. Ze is de enige die de stem hoort. Als ze Anna hierover vertelt gaan ze op pad naar het betoverde bos om de stem te zoeken.
In het betoverde bos maken we kennis met alle 4 de elementen, wind, vuur, aarde en water. Het vuurelement heeft vanaf het eerste moment ons hart gestolen (#cute). Ondanks dat het totaal niet lijkt op onze PrinceS moesten wij toch steeds aan onze PrinceS denken.
Er is echter nog een 5e element volgens het patroon in de sjaal van de moeder van Elsa en Anna. Elsa en Anna gaan hier verder naar op zoek. Ondanks de belofte van Elsa dat ze Anna niet zal buitensluiten, doet Elsa het toch. Ze moet een deel van de reis alleen afleggen. Een reis met een aantal flink aantal spannende obstakels. Zullen haar krachten groot genoeg zijn om het te redden? Gelukkig kan ze Anna net op tijd een boodschap sturen, waardoor Anna de geschiedenis ongedaan kan maken, het bos redt en Elsa redt. Hierdoor kan Elsa Arendelle weer redden. Eind goed al goed!

Liefde

Van Disney zijn we ook gewend dat er bijna altijd wel een liefdesverhaal in het de verhaallijn zit verwerkt. De LGBT gemeenschap hoopte dat Elsa de eerste prinses (koningin) zou zijn, die een relatie met iemand van het gelijke geslacht zou krijgen. Maar helaas voor hen..
De liefde van Anna en Christoff wordt in dit verhaal bezegeld met een huwelijksaanzoek. Hoewel Christoff een beetje moeite heeft met het vinden van het juiste moment en Anna het juiste moment natuurlijk een aantal keren goed weet te verpesten, zoals het een vrouw betaamt.Frozen 2

Wat vonden wij van de film

Van te voren niet verwacht, maar we hebben alle drie de film zonder onderbrekingen uitgezeten. Geen neiging om een telefoon erbij te pakken, dat heb ik bij Buurman & Buurman wel gehad. Met veel plezier gekeken naar de prachtige beelden en effecten. Die zeker in de 3D versie fantastisch zijn. Stiekem ben ik zelf wel benieuwd naar de Engelse versie, want natuurlijk zie je in de Nederlandse versie wel dat het geluid niet klopt met de monden, hoe goed de teksten ook passen.
Om ons heen werd er ook ademloos gekeken en gelachen. Ik heb niet door gehad of er kinderen de film te eng vonden. En er zaten best wat kleintjes in de zaal. Voor het jongetje naast ons, duurde de film wel wat lang. Hij wilde liever de trap op en af lopen in plaats van op zijn stoel zitten en kijken. Vooral storend voor zijn moeder volgens mij.
Ik zou daarom met hele kleine kinderen die een hele film te lang vinden niet zo snel gaan. Maar volgens mij is het verder goed te doen. Natuurlijk wel afhankelijk van je eigen kind. Die inschatting kun je zelf het beste maken.
En grote kinderen kunnen ook nog prima mee. A is inmiddels 12 en vond het fantastisch om mee te gaan. Ook pubers die fan waren van het eerste deel, kunnen het tweede deel waarderen. Disney blijft toch voor alle leeftijden.

Heb jij Frozen al bezocht? Nee? Koop je kaarten dan hier