Volgens mij heb ik het wel eens genoemd in een terugblik. De afgelopen 1,5 jaar volgde A Spaanse les. Maar nu kwam er plotseling een eind aan. En dat vinden we hier in huis eigenlijk allemaal heel jammer. Maar waarom zij Spaanse les volgde, heb ik volgens mij nog nooit gedeeld. En waarom het zo leuk was ook niet. Dus ook al is er dan abrupt een einde aan gekomen, vandaag toch even de Spaanse les.
Spaanse les
Al vanaf groep 4 riep A dat ze later Spaans wil leren. Geen idee eigenlijk waarom, behalve dan dat opa en oma ook Spaanse les hebben gehad, maar dat weet zij eigenlijk niet. Toch is ze wel in aanraking geweest met de Spaanse kinderboeken daar. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat invloed heeft gehad. De vakantie naar Spanje in 2013 zal ongetwijfeld ook wel hebben meegespeeld. Maar haar keuze viel op Spaans. Naast sporten is het prima dat ze ook nog een andere activiteit doet, en haar keuze is dus gevallen op Spaans. Weer eens iets anders dan muziekles toch?
Zo halverwege groep 5 riep ze het nog steeds. Op dat moment is R zich gaan oriënteren op de mogelijkheden voor Spaanse les voor A.
Dat bleek eigenlijk heel makkelijk te zijn. Google vertelde dat er bij ons in de buurt Spaanse les voor kinderen gegeven werd. Ik drukte A op het hart dat ze zich wel moest beseffen dat als ze dit ging doen er misschien ook wel huiswerk bij hoorde. En dat ik geen zin had om achter haar aan te zitten dat ook dit huiswerk gemaakt moest worden.
Maar dat bleek nergens voor nodig. Spaansvoorkids werkt volgens een fantastisch concept.
Spaans voor kids
Spaans voor kids is onderdeel van Español y más van Carmen.
Als een van de weinige talenscholen in Nederland, werkt Español y más met de werkwijze TPR Storytelling; een innovatieve manier van leren door middel van verhalen luisteren, vertellen en lezen. Deze manier van leren is natuurlijk erg aantrekkelijk voor kinderen; ze hebben veel fantasie en kunnen dat gebruiken in het creëren van de verhalen tijdens de lessen. Daarnaast hoeven ze niet stil te blijven zitten, ze mogen meedoen met het verhaal en geregeld dansen, rennen en springen we door het lokaal.
En vanaf les 1 was A geboeid door haar lessen en de Spaanse taal. Het enthousiasme van Carmen, en natuurlijk het leren van Spaans, wat zij zo graag wilde doen.
In de afgelopen 1,5 jaar heeft, zij dan ook bijna geen les gemist. 1x ziek geweest en 1x omdat ze een feestje had. We hebben zelfs heel veel moeite gedaan om het te combineren met tennis.
En toen stopte Spaans
Ja en toen was het ineens afgelopen. Eind november, begin december sloten we de laatste cursus af. Waar ze 1,5 jaar geleden begon met een groep van 4 kinderen sloot ze nu deze cursus af met een grotere groep. En natuurlijk gaven we haar weer op voor het vervolg dat in januari ging starten. Een dag voor de eerste les weer van start zou gaan, kregen we helaas het bericht dat de lessen niet zouden starten.
Te weinig animo. Dat was wel even een domper. Van het ene op het andere moment geen Spaans meer. Erg jammer dat de andere kinderen en ouders er dus blijkbaar anders over dachten.
Natuurlijk heb ik al even gegoogled naar een alternatief. En die zijn er wel, maar niet die hier in de buurt volgens deze methode lesgeven. En dat betekent dan ook direct meer met boekjes en mogelijk huiswerk. En dat zoeken we dus nu we dit gewend zijn niet meer.
Hopelijk is er volgend seizoen weer meer animo en kan ze weer verder met Spaans…..
Wat doen jullie kinderen naast sport voor activiteiten?