Eigenlijk is de titel van dit blog al verkeerd gekozen, ik ga het je namelijk niet vertellen. En ja ik heb het wel opgezocht, en gelijk weer weggeklikt. Ik wil het namelijk helemaal niet weten. Ik vind het ook eigenlijk helemaal niet belangrijk. En in dit blog ga ik je proberen uit te leggen waarom ik er weinig waarde aan hecht.
Mooie cijfers in mijn tijdlijn
Op Facebook zag ik de posts mijn tijdlijn binnenstromen. Yeah, goed gekozen onze school scoort een 8,3; 9,1 of welk hoog cijfer dan ook op de eindtoets (volgens het onderzoek van RTL nieuws). Met een link erbij om zelf ook even je school op te kunnen zoeken. Verrassend, of wellicht helemaal niet verrassend zag ik geen 3 of 4 score langskomen. Blijkbaar is dat niet iets om over te juichen. Of zijn ze er niet? Ik vermoed het eerste.
Zoals in de inleiding al aangegeven kon ik de verleiding uiteindelijk, ik heb er een paar dagen over gedaan, niet weerstaan om toch te kijken. Daarna heb ik het weggeklikt. Het was geen 9 en ook geen 3 of 4. Maar om dit nu juichend te delen op Facebook, of hier op het blog. Nee dat dacht ik dus niet.
Toch liet het mij niet los. Want waarom delen mensen dit? En waarom had ik daar nu juist iets op tegen?
Prestatiedruk
Nadat ik weer ben begonnen met werken in het onderwijs, al is het maar als invalkracht en zeer weinig, ben ik diverse onderwijsgroepen gaan volgen. Inspiratie, beetje bijblijven en ook gewoon mijn verbazing kunnen delen over zaken die ik op sommige scholen als invaller heb meegemaakt. Een van de dingen die mij opvielen is hoe we hier in Nederland omgaan met de Cito, het leerlingvolgsysteem dat het meest gebruikt wordt, met als klap op de vuurpijl natuurlijk de Eindtoets.
Of het nu de ouders zijn of de inspectie het valt mij op dat er een noodzaak schijnt te zijn om te oefenen met Cito toetsen.
Presteren moeten we. Niet tevreden met een III als resultaat. Nee de kinderen schijnen allemaal een I of een II te moeten scoren op de Cito. En met de eindtoets toch echt het gewenste minimale HAVO niveau te halen. En de kinderen allemaal maar bang zijn voor de volgende Cito, want ze moeten weer presteren…..
Waarom oefenen we eigenlijk voor de Cito?
Om de de cijfers te manipuleren? Of om de vraagstelling te oefenen? Enorme discussies kom ik tegen met name op Facebook. En de Cito? Die lacht het hardst, weer nieuwe toetsen met hogere normeringen nodig, want als iedereen een I of een II gaat scoren, dan klopt het niet meer natuurlijk. Het gemiddelde moet wel rond een III blijven. Of zijn we in Nederland echt slimmer geworden en scoren we inmiddels allemaal op HAVO/VWO niveau? Nee toch, met als gevolg dat de Cito scores bij Cito 4.0 straks weer tegenvallen en we dus weer meer gaan oefenen voor Cito?
Overigens ben ik er niet op tegen om met de vraagstelling van de Cito te oefenen. Ik vind het zelf ook fijn als ik bij een examen of een toets weet, wat voor soort vragen ik kan verwachten. Maar blijkbaar sluit Cito dan niet aan bij de methodes? Moet je dan niet eens de onderwijsmethodes onder de loep leggen? Of de Cito vraagstelling?
Daarbij geeft de Cito toets hiermee ook een stukje weer, of het kind een trucje heeft geleerd met rekenen, of ook inzicht heeft. Als het uit zichzelf de vragen kan doorzien. Een goede indicatie voor het niveau voor het voortgezet onderwijs lijkt me.
Tja zo valt er voor beide kanten wel iets te zeggen. En eerlijk, in groep 6-8 hebben ze de voorgaande jaren toch inmiddels wel genoeg geoefend met de vraagstelling van de Cito?
Verdeling in het VO
Met een goede score uit de Cito toets, lees passende score en het beeld dat de leerkracht heeft, stroomt een kind vanuit groep 8 hopelijk door naar een passende plek in het VO. En dat is voor het grootste deel van de klassen waarschijnlijk het VMBO (met al zijn verschillende soorten).Uit een rapport van de onderwijsinspectie haalde ik de volgende cijfers over de verdeling van de kinderen in het VO (voortgezet onderwijs).
Je ziet dat het grootste deel van de kinderen (50%) in het derde leerjaar van het VMBO belandt. Ongeveer 23% doet de HAVO en 20% het VWO. Dat is de laatste jaren constant. En dat moet ook. En we hoeven ook niet hoger. Daarbij is het Nederlandse onderwijssysteem zo mooi opgebouwd dat als je een “laatbloeier” bent, of enorm gemotiveerd dat je naar alle niveaus kunt doorstromen. Zo kan iedereen op zijn/haar niveau onderwijs krijgen en bereiken wat hij/zij wil.
Even 30 jaar terug in de tijd. Toen zat ik in groep 8. Dit was de verdeling naar uitstroom naar het VO (als ik ze allemaal goed onthouden heb).
VWO IIIIIII (41%)
HAVO IIII (23,5%)
MAVO IIII (23,5%)
LBO II (11,7%)
Totaal: 17 kinderen.
Omgerekend naar nu is dat dus 41% naar het VWO, 23,5% naar de HAVO en 35,2% naar het VMBO. Mijn klas haalde het landelijk gemiddelde dus wel omhoog.
En dit zou natuurlijk prima van invloed kunnen zijn op een onderzoek zoals het RTL nieuws ook heeft gedaan. En was onze school dan zo goed? Nu kan ik dat lastig beoordelen, ik keek met een andere blik, had nog niet de kennis die ik nu had en de tijd was natuurlijk ook nog eens heel anders. En helaas 30 jaar later bestaat de school niet meer, dus ik kan het ook niet vergelijken op de site hoe mijn school vandaag de dag zou scoren. Feit blijft wel, dat wij een hoog resultaat hadden op onze eindtoets. In elk geval dat jaar.
Wat zegt een score uit een onderzoek?
Toch even terug naar het onderzoek dat gedaan is, en waarmee scholen dus een goede of minder goede beoordeling krijgen met hun resultaat over de eindtoets.
Zegt een hoge score op de eindtoets nu echt iets over de kwaliteit van de school? En als de school een 6,9 of een 9 scoort in het onderzoek? Dat vertelt me hoe de school met de eindtoets van vorig jaar scoort t.o.v. het landelijk gemiddelde van een 7. Prima, maar wat zegt dat over mijn kind? Helemaal niets. En over de school? Ook helemaal niets. Nou natuurlijk is dat laatste niet helemaal waar. Het is een gedegen onderzoek dat ook rekening houdt met de verschillen tussen scholen, zoals de wijk waarin de school staat, de populatie die de school bezoekt. Immers een school in een van de bekende achterstandswijken van Nederland scoort anders dan een school in een dure villa wijk waar allemaal hoog opgeleide mensen wonen. Meer uitleg over het onderzoek vind je hier op de site van RTL Nieuws.
Waarom ik er weinig waarde aan hecht
En toch hecht ik er niet veel waarde aan. Dat komt wel overeen met de druk die vaak wordt opgelegd door het scoren op de Cito. Ja presteren is belangrijk, maar op het niveau van het kind. Belangrijk dat er vooruitgang is en dat ze niet afzakken naar een lager niveau als het niet nodig is. Maar we hoeven niet allemaal omhoog. Daarnaast vind ik het veel belangrijker dat een kind ook op andere vlakken leert en wordt uitgedaagd op school. En het allerbelangrijkste dat ze met plezier naar school gaan. En dat de juffen en meesters zich voor 100% kunnen inzetten voor het beste onderwijs. Over die beleving gaat het onderzoek natuurlijk niet.
Waarom zou je je laten leiden door de resultaten van het onderzoek?
Wat als iedereen nu op basis van resultaten van de afgelopen jaren kiest voor deze school. En dat betekent dat de populatie op school verandert? Of de wijk vergrijst, wordt gerenoveerd, of raakt juist wat in verval… de populatie kinderen verandert ook. En daarmee, ja klinkt rot ook het resultaat van de school. Maar verandert dat ook dezelfde juf of meester? Ja want zij blijven zich de komende 8 jaar ontwikkelen en worden dus nog steeds beter in hun vak. Nee, want zij zullen zich nog steeds 100% inzetten voor elk kind en zorgen dat hij/zij op de juiste plek in het VO terecht komt. Maar de resultaten van de school veranderen wellicht wel, in positieve of negatieve zin. Ook ondanks de weging die in het onderzoek wordt meegenomen.
Laat je daar echt je keuze van afhangen, of ga je kijken hoe de school voelt, proeft en hoe je kind hem ervaart. Een kind met VWO hersens, komt er wel, wordt echt wel gestimuleerd. En een kind dat gewoon thuishoort op een VMBO kader, heeft het lastig met al die theoretische vragen van de Cito of IEP toets. Maar die zal zeker opbloeien met het juiste advies.
Wil je nu toch nog kijken hoe jouw school scoort, dan kan dat hier.
Vind jij een hoge score op de eindtoets belangrijk?
Nicole Orriëns
op 28 Mar 2019Marijke
op 28 Mar 2019Renata Feyen
op 28 Mar 2019Saskia
op 29 Mar 2019kiki hasselton
op 29 Mar 2019Aya
op 30 Mar 2019Aya
op 30 Mar 2019Fleur
op 30 Mar 2019Frederique
op 31 Mar 2019