Terugblik op 2018
Ja en dan kijken we weer terug op 2018. Jeetje wat is het jaar weer voorbij gevlogen. Begin 2018 hadden we nog allerlei doelen opgesteld voor 2018 en inmiddels is het al tijd om erop terug te kijken. Hebben we deze doelen gehaald?
Doelen 2018
Even terugkijken. Wat wilden we eigenlijk ook alweer bereiken in 2018.
1. Op orde krijgen van Mama’s met thee. Na de verhuizing zijn er nog steeds open eindjes die opgelost moeten worden. Redirects die nog niet goed werken, linkjes die her en der nog moeten worden aangepast, omdat het gewoon mooier is dan met een redirect. En er moeten nog een aantal pagina’s flink herschreven worden.
2. Daarnaast wil ik dat er net als de afgelopen jaren gewoon elke dag een nieuw artikel online komt. Dat is al een hele uitdaging. Ik merk aan de afgelopen periode dat er dit jaar in ons leven toch wel het een en ander veranderd is. Meer werk, drukker met de kinderen. Ze worden wel groter en zelfstandiger, maar dat betekent ook weer nieuwe uitdagingen in het begeleiden en natuurlijk het vaak blijven rijden als mama-taxi.
3. Daarnaast zou ik het fijn vinden als de bezoekcijfers weer op peil komen. In de afgelopen 2 maanden heb ik niet echt gekeken naar de cijfers. Druk met de feestdagen en met de omzettingen van het blog. Daarom ook weinig aan promotie gedaan. En natuurlijk door een aantal niet goed lopende redirects wat foutmeldingen, die ook het verkeer vanaf google niet ten goede komen. Groei? Zou leuk zijn, maar eerst maar even terug naar het oude niveau.
4. Nu we een eigen domein hebben, komen daar voor deze leuke hobby natuurlijk ook wat kleine kosten bij. Zo af en toe toch een betaalde samenwerking, zou ik nu ook niet zo snel meer laten lopen. Maar hier wil ik pas naar kijken op het moment dat de randvoorwaarden weer in orde zijn. In het verlengde hiervan, ook de contacten met de PR bureaus weer aanhalen. De afgelopen periode is het ook hier niet van gekomen.
Mama’s met thee op orde brengen
Inmiddels zijn we ruim een jaar bezig op dit domein en is eigenlijk alles wel ok. Nou ja alles. Dat is niet waar, want niet alle oudere artikelen zijn aangepast. Voor alsnog heb ik er voor gekozen dit ook zo te laten. Wie weet als ik me nog eens verveel, dan pas ik de rest ook nog aan.
ELke dag een blog
Een uitdagend doel. De afgelopen jaren waren we hier wel in geslaagd, maar dit jaar niet. Er zijn zelfs weken geweest dat er niets, of maar 1 of 2 blogs online kwamen. Vooral het tweede half jaar. De vermoeidheid sloeg toe. Hanneke kreeg een andere baan, er waren familieomstandigheden, vakanties en daarnaast viel ik ook begin van het schooljaar veel in op school.
Het lukte gewoonweg niet meer om te gaan zitten en typen. Ik hoopte het nadat ik stopte met invallen het weer op te pakken, maar mijn andere werk was blijven liggen en ik had gewoon de rust niet om te gaan bloggen. Daarnaast verloor ik mijn vaste blogavond een beetje. En daar ga je dan…..
Dit doel hebben we dus niet gehaald. Maar dan maar een mindere frequentie. Ik wil gewoon wel doorgaan.
Bezoekcijfers
Nieuwe content hangt natuurlijk samen met bezoekcijfers. En dus had ik ook niet echt hoge verwachtingen meer van onze bezoekcijfers. En eigenlijk heb ik het ook bijna helemaal losgelaten en niet meer gekeken. Maar sommige dagen als ik toch keek, viel het niet eens tegen. Natuurlijk zijn we niet gestegen, maar gemiddeld zaten we toch nog steeds rond de 3000 unieke bezoekers per maand. Sommige artikelen worden Google heel goed gevonden.
Daar komt dan ook het meeste verkeer vandaan, want blogs promoten via bijvoorbeeld Facebook schiet er dus ook eigenlijk altijd bij in.
Betaalde samenwerkingen
Ik heb er heel weinig aan gedaan. De mailbox staat door tijdgebrek regelmatig te vol. Ik houd eigenlijk heel veel af. Want samenwerkingen zijn leuk als afwisseling met andere content. En als ik daar al niet eens aan toe kom, hoe kan je dan en betaalde opdracht goed volbrengen. Dus dit doel heb ik op een heel laag pitje gezet. Maar dat is dan ook niet erg.
Conclusie
We hebben heel hard gewerkt. Maar van de doelen is niet heel veel terecht gekomen. Gelukkig is bloggen een hobby en geen werk. Dat scheelt in de druk. Het moet wel leuk blijven. En dat is het ondanks de drukte nog steeds. Dus ondanks de drukte blijven we lekker, onregelmatig bloggen.
Nu rest de vraag, wat willen we dan in 2019 bereiken? Daar moet ik zelf ook nog even overnadenken. Wat wil ik precies, welke frequentie en wat voor soort artikelen, hoe blijf ik het bloggen inpassen. Want dat is in elk geval het belangrijkste doel.