27 februari 2017
3 min. leestijd

Secret scouts review

Wie zin heeft in een goed boek met spanning, geschiedenis en science fiction moet zeker even meelezen. Secret scouts is een relatief nieuwe serie, geschreven voor kinderen rond de leeftijd van 12.

Secret scouts en de verloren Leonardo

Dit is het eerste deel van een hele spannende serie boeken over vier kinderen. Tom, Lisa, Jack en Sophie zijn hele gewone schoolgaande kinderen. Lisa en Sophie zijn zussen en Tom en Jack zijn broers. Gevier zijn ze vrienden. Lisa een nieuwsgierig, behoorlijk impulsief meisje en Sophie haar oudere zus is juist een zeer voorzichtig, nadenkend meisje. Jack is een stevige jongen die altijd voor de meiden op komt en zijn jongere broer Tom is durfal die zich makkelijk gek laat maken door zijn beste vriendin Lisa. Door een samenloop van omstandigheden en toevalligheden komen ze een groot geheim op het spoor. Van het een komt het ander en ineens lopen ze in middeleeuws Florence.

Nou heb ik daar zelf best wel eens een kijkje willen nemen. Maar door de beschrijving in het boek heb ik nu wel wat  bedenkingen. Heel secuur wordt de geur van een middeleeuws straatje beschreven. Ons viertal krijgt bijna een kamerpot over zich heen en tja het gebrek aan riolering is dus niet echt geweldig.

Maar goed even terug naar het verhaal. Waar waren we gebleven? Oja ze komen een groot geheim op het spoor en dat heeft alles te maken met Leonardo da Vinci. Ooit nagedacht over hoe deze man sommige dingen zo goed wist te voorspellen? Hoe hij vliegtuigen heeft kunnen beschrijven terwijl een automobiel nog niet eens mogelijk was? Dit boek geeft op ludieke wijze een geweldige science fiction draai aan dit vraagstuk.

Tom, Lisa, Jack en Sophie krijgen in het verhaal puzzel na puzzel voorgeschoteld. Deze puzzels moeten ze oplossen voor hun eigen veiligheid. Het boek is zo geschreven dat je niet meteen het antwoord krijgt maar dat je al lezende zelf na kan denken over het antwoord. Dat vind ik echt briljant gedaan. De middeleeuwen worden niet mooier voorgedaan dan ze waren. Een gevaarlijke plek om als moderne mens rond te lopen. Voor ons viertal het door hebben moeten ze een levensgevaarlijke sport beoefenen waar een dode bij valt. Datzelfde lijk slepen ze even later door Florence, en daar willen ze natuurlijk niet bij betrapt worden. Als de telefoon van Sophie achterblijft in de middeleeuwen hebben ze er een probleem  bij.

Secret scouts en de vermiste president

Dat het in deel 1 uiteindelijk goed komt lijkt duidelijk want anders was er geen deel 2, maar is dat wel waar? Deel 1 eindigde met een heleboel vragen. Zodanig dat je dolgraag verder wil lezen in het volgende deel.

secretscouts

Deel twee begint waar het eerste deel is gebleven. Maar dan gebeurt er iets heel onverwachts. Terwijl ons viertal even “weg” was is er iets ingrijpend veranderd, namelijk de geschiedenis zoals wij die kennen. Ze moeten het proberen recht te zetten en krijgen hulp uit een onverwachte hoek. Lukt het ze uiteindelijk om alles weer recht te zetten? En krijgen ze eindelijk antwoord op de vragen uit het eerste deel. Zoals waar de telefoon van Sophie is gebleven?
Beide boeken zijn op een leuke, vlot lezende manier geschreven. Zoals ik hierboven al beschreef kan je mee denken met de hoofdpersonen om de problemen op te lossen. De boeken zijn drie genres tegelijk. Science fiction, geschiedenis en detective. Ze pakken je vanaf de eerste bladzijde tot de laatste. Ik baal momenteel dat deel drie er nog niet is en ik hoop dat de schrijvers een beetje tempo maken er mee.

Nederlandse schrijvers

De boeken zijn geschreven door twee Nederlandse schrijvers Dennis en Wendel Kind, en ze schrijven onder de naam KindKind.

Kinderjury Tip10

Dat ik niet de enige ben die deze boeken bijzonder vind blijkt wel uit het feit dat Secret scouts en de vermiste president in de Kinderjury tip10 staat. Dit is een lijst met boeken, voor kinderen tot 12, die als een soort voorselectie voor de kinderjury zijn geselecteerd.

Review

Aantal sterren: ✩✩✩✩✩ [5/5]
Titel: Secret Scouts: en de verloren Leonardo & en de vermiste President
Auteur: KindKind
Uitgeverij: Aerial
Prijs: paperback €12,95 & €18,95, beide boeken zijn ook in hardcover en e-book te verkrijgen
Aantal pagina’s: 316 & 349
ISBN 978-94-026-0139-8 & 978-94-026-0145-9

NB Ik heb de boeken door de uitgeverij opgestuurd gekregen om er een review over te schrijven. Mijn mening over de boeken verandert hierdoor niet.

Ga stemmen! – Mama's met thee
Door

Ga stemmen! – Mama's met thee

op 15 Mar 2017

[…] Secret scouts en de vermiste president […]

Favoriete kinderboeken tag – Mama's met thee
Door

op 03 Sep 2017

[…] ik wel echte aanraders. En die zijn volgens mij nog niet echt bekend. H: Ik vond de boeken van de Secret Scouts echt heel leuk. Ik hoop dat er ook een derde deel komt en dat we die weer mogen reviewen. Hint […]