19 januari 2017 
6 min. leestijd

Hoe erg was dat consulatiebureau nou eigenlijk?

Vorige week vertelde ik al dat we na 9,5 jaar de deur van het consultatiebureau voor altijd achter ons dichttrokken. Nooit meer met een klein baby’tje of onwillige peuter, wegen, meten en kunstjes vertonen. Heerlijk, maar toch wel een dingetje dat we deze periode echt afsluiten.

Als ik nu terugkijk op deze periode is er toch wel heel veel verandert. Bij mij of bij hen? Of wellicht bij beiden. Als je mij 4 jaar geleden de vraag zou stellen over het consulatiebureau zou ik geantwoord hebben. Oh ja, straks als de baby er is, dan moeten we ook weer naar het consternatiebureau. Maar ik kijk nu terug op 4 positieve jaren. Ja echt!

9 jaar geleden

Daar kwam ik dan als nieuwbakken moeder met mijn kleine baby. Supertrots dat ik op tijd was, we thuis een ritme beginnen te vinden, en de kleine is zo lief, eet goed en dan wil ik toch aan iedereen laten horen! Zat ik daar tegenover een of andere oude tang van een verpleegkundige/arts (ze waren beiden oud en in mijn herinnering echt oude tangen) die jou even gaat vertellen dat zij wel bepalen of je baby genoeg is aangekomen, gegroeid en alles goed doet. Tjee hoezo noemen ze dit consternatiebureau? Ja dat overkwam mij dus ook dik 9 kaar geleden. Ook al was ik gewaarschuwd….

Ik leerde dat ik daar niet kwam om een gesprek te beginnen. Immers zij hebben de ervaring, de statistieken en dat jouw kind niet gemiddeld is, past niet, dus hou dat vooral voor je!
Veel goede adviezen zijn het ene oor in en het andere oor uit gegaan! Krijgt zij nog 8x borstvoeding? Ja mevrouw bij kleine hoeveelheden blijft het bij haar beter binnen, mama blij, baby blij. Oh moet zij meer per voeding gaan drinken en dan minder vaak. Bedankt voor het advies en ik dacht er achteraan: Ach ik weet borstvoeding blijven we doen op verzoek, blijven wij blij van.
Als je wel een vraag hebt, dan hebben ze geen antwoord. Een vraag over afbouwen van de borstvoeding werd beantwoord met een voedingsschema voor de kleine en niet over het afbouwen bij mij dat dus niet zo fijn lukte.

En ook in mijn omgeving hoorde ik soms van dit soort verhalen. Zo ken ik ook iemand, ivm de privacy anoniem, die een vraag had over zindelijkheid van haar peuter. Zij had het idee dat er iets niet goed zat. Maar ach het kind was pas bijna 4, dan is het nog geen probleem. Maar later bleek dat moeder toch gelijk had.

De laatste keer

Hoeveel fijner was het bij kind 2. Een jonge arts (helaas vertrok deze zeldzame meneer na een paar jaar naar een baan dichter bij huis), jonge verpleegkundigen en zelfs de baliemedewerkers werden vervangen in deze periode. Of dit nu het verschil maakte, of dat ik inmiddels niet meer zo makkelijk van mijn stuk te brengen was, ik kwam deze periode altijd vrolijk naar buiten. Ook als mijn peuter alles bij elkaar schreeuwde omdat hij zijn trui en broek niet uit wilde doen. Ik heb zelfs een discussie met ze gevoerd, waarom ik geen extra Vitamine D laat slikken en ik niet 20 minuten van te voren mijn kinderen insmeer met zonnebrand zodra de zon schijnt.

De mening van mama

Na mijn eigen afsluiting van vorig week, vroeg ik in een van mijn what’s app groepen met andere mamabloggers naar hun mening. Hoe denken zijn over hun consultatiebureau. En daar kwamen verschillende verhalen naar voren. Van heel blij, tot helemaal niet blij en verbazing. Omdat het bij mij uiteindelijk zo is verandert, van een negatief gevoel naar een positief gevoel, plaats ik hier ook een aantal meningen van andere mama’s.

Zo is Fleur heel blij met haar consultatiebureau: Met name bij de jongste goede ervaringen. De arts had het bij het rechte eind mbt haar slappe trachea en navelbreuk. Mijn HA was echter steeds in paniek en startte met AB en pufjes en stuurde ons veel te vroeg naar het ZH voor de navelbreuk. Deze maand waren we ook voor het laatst en vond het eigenlijk wel een beetje jammer. Gevleugelde uitspraak van de secretaresse vond ik ook “beter verwend dan verwaarloosd” ??? Woonde toen ook in een volksbuurt, dus de uitspraak was ook ras-Leids ???
Consultatiebureau_ moederliefde

Ook Sonja heeft het goed getroffen: Ik heb een heel relaxt cb! En dan nog neem ik alleen mee wat ik wil. Niet eens met dat ze al heel snel naar minder voedingen gingen etc..maar verder veel aan gehad.

Marije is van het smile and wave principe ?? Mag volgende week weer. Ben benieuwd hoe hard ze gaan zeiken over de hoeveelheid voeding die ik geef en hoe snel ze door hebben dat ik niks van ze aantrek ?

Linda heeft helaas niet zulke goede ervaringen, gelukkig nog maar een keer. Bij kennismaking arts eerste keer was het al mooie meid maar jammer schoonheidsvlekje (hemangioom) en later ook paar keer voor niets naar fysio, ziekenhuis voor heupen en oogarts, eegste was vakantiekracht die zei tegen dochter omdat ze niet helemaal meewerkte aan ogentest ‘ als je nu niet luistert dan…’ en arts laatste bezoek met A toen ze vroeg of ik haar had verteld dat er geprikt ging worden ik zei dat ik twijfelde (lees niet zeker wist of dat deze keer zou zijn en niet voor niets bang) dat ik niet moest zeuren en gewoon doen, en vroeg niet eens waarom om uitleg / onrust weg te nemen, vond dat niet netjes want wat als ik echt twijfelde…

Miriam: Ik heb af en toe echt heel hard gehuild na mijn bezoekjes aan het CB. Er was altijd wel iets op S aan te merken.
consultatiebureau
Merel ziet het consultatiebureau inmiddels echt als de letterlijke betekenis. Een plek dus waar je advies krijgt. En met die adviezen trekken wij ons eigen plan, sommige zaken komen helemaal met onze manier van denken overeen en andere laat ik voor wat het is. Belangrijk vind ik vooral dat ze geen onverwachte en gekke sprongen maken in gewicht. Gelukkig is ons cb ook heel relaxed, dus ik kijk bijna uit naar de volgende afspraak ☺️

Marguerita: Ik ben niet zo van het consultatiebureautje bashen. Die mensen doen ook maar hun werk en proberen je te helpen. Vervelend vond ik wel dat je altijd lang moest wachten. Verder advies gekregen waar ik iets mee kon en ook dingen waar ik minder mee had. Fijn om dingen te kunnen vragen over aardbeienvlek en we kregen snel een verwijzing naar de huisarts ivm de ogen. Ontwikkelingsvoorsprong hadden ze weinig ervaring mee. Ogentest met de jongste nooit hoeven doen vanwege behandeling in het ziekenhuis. Aardige mensen en lief voor de kindjes

Lori: Wat een uiteenlopende antwoorden. Wel interessant ja. Cb is adviserend en elk huishouden doet het op zijn manier en dat is allemaal goed. Zo lang liefde en veiligheid de basis is. Jammer dat er zoveel moeders onzeker worden door het cb. Maar het is wel fijn dat er een (gratis) adviesbureau beschikbaar is voor als je dat gewoon nodig hebt! Wij hebben zelf eigenlijk niks met lijntjes en gemiddelden. Als ik een specifieke vraag zou hebben zou ik er op zich wel gebruik van maken. Wij hebben overigens geen problemen gehad met het cb hier, maar zijn er ook niet veel geweest. Alleen in het begin over borstvoeding kreeg ik een verbaasde (maar niet per se negatieve) reactie dat ik nog voedde (was na paar maanden). Ik had eigenlijk het idee dat ik meer van borstvoeding wist dan zij :p

Barbara: Mijn ervaring is wisselend en dat het heel erg afhangt van de persoon die je treft en hoe deze persoon de protocollen hanteert. Ik ben geen onzeker typje, maar zelfs bij nr drie werd ik soms uit mn evenwicht gebracht. Alsof je kind niet past binnen de kaders van de geldende norm die zij hebben vastgesteld, terwijl geen mens of kind hetzelfde is. Die starheid vind ik lastig. Maar ik heb ook een fantastische dame getroffen die mij zelfs haar mailadres gaf voor vragen en mij zelfs een complimentje gaf. Dikke pluim voor haar. Van een afstandje weet ik dat de dames ook alleen maar protocollen volgen. Maar van dichtbij ben kwetsbaarder als ik dacht. Het Smile and Wave principe werkt voor mij dan ook echt als een beschermende houding.

Hoe komt dat toch?

Hele wisselende ervaringen. Ik vroeg me daarbij ook gelijk iets anders af. Waarom? Waarom, gaan we niet weg als ee niet tevreden zijn waarom trekken we niet aan de bel. Zodra het over iets anders gaat staan er allemaal met onze mening klaar, klagen over van alles en nog wat en eisen bij winkels ons geld terug als een product niet goed is. Waarom laten we ons dan toch zo onzeker maken door iets als een consultatiebureau. Zoals Merel aangeeft zou dit bureau ons waarde moeten toevoegen. Zo niet, dan exit! Het was ook Merel die opmerkte dat het komt omdat als het gaat om onze kinderen en onze manier van opvoeden dat we dan veel harder geraakt worden.

Wij zijn er klaar. Maar voor iedereen die nog mag. Jij bent de mama en jij weet het het beste! Gebruik wat je kan gebruiken en anders negeer ze of laat het ze weten!

Hoe was jouw ervaring met het consultatiebureau?

Priscilla
Door

Priscilla

op 19 Jan 2017

Bij mij is het ook heel wisselend. Bij mijn oudste ging het nooit zo lekker op het cb. Was hij niet volgens de lijn aangekomen, moest ik extra terug komen. En zijn spraakontwikkeling liep achter volgens hen etcetera. Tijdens de laatste ogen test vond hij het spannend en zei de medewerkster "je bent toch niet dom ofzo!?" Mijn broek zakte er bijna van af. Gelukkig heb ik die laatste vrouw nog niet gehad bij mijn dochter. Tot nu toe gaat het veel relaxter bij nr 2. Alsof ze mij serieuzer nemen. Maar ook dochterlief lijkt wat langzamer met praten dus ik ben benieuwd wat ze volgende keer zeggen.

Marijke
Door

Marijke

op 19 Jan 2017

Dat klinkt idd ook niet echt heel fijn! Succes!

Lotus Writings
Door

Lotus Writings

op 19 Jan 2017

Zoveel moeders, zoveel meningen :) Leuk overzicht geworden zo en ik denk idd dat bij je volgende kind toch ook meespeelt dat je iets minder van je stuk te brengen bent. Ook in de supermarkt bijvoorbeeld bij ongevraagd advies laat ik het makkelijker van me afglijden, terwijl ik dat bij de oudste allemaal heel vervelend vond en me alles persoonlijk aantrok.

Lilian
Door

Lilian

op 19 Jan 2017

Ik heb hele positieve ervaringen. Ik vroeg ze een keer of ik een blik babyvoeding dat een paar maanden over datum was nog mocht gebruiken en dat mocht gewoon. Dus zo makkelijk waren ze bij ons. Bovendien was Anna altijd 'bovengemiddeld', dus niks te klagen. En ook over het feit dat ze laat was met praten hebben ze alle zorgen uit ons hoofd gepraat.

Marijke
Door

Marijke

op 19 Jan 2017

Oh dat is mooi van dat blik babyvoeding.

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 20 Jan 2017

Bij mij scheelde het vooral of ik de verpleegkundige of de arts had. Mijn vragen gingen vooral over de gezondheid en ik kreeg van die arts juist advies over de opvoeding (waar ik als pedagoog best al wat van weet). Maar op zich vind ik het ook goed dat het er is voor gezinnen met minder kennis en ervaring, als echte ondersteuning. Alhoewel ik er ook wel moeite mee heb dat de privacy van moeders ondergeschikt wordt, wanneer je buiten het gemiddelde valt.

Lees mee 13: mijn favoriete blogs van afgelopen week - Lotus Writings
Door

Lees mee 13: mijn favoriete blogs van afgelopen week - Lotus Writings

op 21 Jan 2017

[…] verschillende moeders aan het woord laat. Zo ook ondergetekende. Wat vinden we nu eigenlijk van het bureau? Is de illustere bijnaam ‘consternatiebureau’ terecht? Of hebben we er veel aan? Lees […]

mrsbb75
Door

mrsbb75

op 21 Jan 2017

Wat een verschil in ervaringen. Dat zegt ook wel weer wat.

De eerste keer: intake van het consultatiebureau - Lotus Writings
Door

De eerste keer: intake van het consultatiebureau - Lotus Writings

op 16 Feb 2017

[…] Wil je echter een positief tegengeluid lezen, dan kan je terecht op Mamaplaats en bij Mama’s met thee. […]

Reactie plaatsen