Verleidingen van de supermarkt

Boodschappen doen vind ik nooit erg. Ik vind het altijd wel gezellig in de supermarkt. Misschien omdat ik ooit in de supermarkt gewerkt heb, of gewoon omdat ik het altijd wel leuk vind, om ook een praatje te maken met de mensen die er werken. Toen ik er werkte vond ik het ook altijd gezellig om met klanten een praatje te maken. Dat maakt je dag leuk. Maar toch blijft boodschappen doen een noodzakelijk kwaad en niet alleen voor de lol. Als ik nou echt eens geld over zou hebben, dan was het misschien nog een ander verhaal, maar juist dat maakt boodschappen doen misschien juist nog een leuke puzzel. Vandaag eens even de verleidingen uit de supermarkt.

Reclames en aanbiedingen

In Deze 9 tips helpen echt besparen beschreef ik al wat echt werkt om minder geld uit te geven aan boodschappen. Een ervan was het bekijken van de folders. Hierdoor zie je gemakkelijk welke producten in de aanbieding zijn en in welke winkel. Doelgericht boodschappen doen dus. Bespaart, als je de tijd hebt om verschillende winkels te bezoeken dus toch echt op jaarbasis, een hoop geld. Maar het is ook een valkuil. Immers de aanbieding klinkt leuk, maar zou je dit product ook kopen als het niet in de aanbieding is? Heb je het wel echt nodig?

Nog een voorbeeld. Is een product uit de aanbieding wel echt goedkoper? Even doorrekenen is wel echt handig. Zo waren de ontbijtgranen van een A merk in de aanbieding. Normaal nemen we het huismerk van de betreffende winkel. Even rekenen liet deze keer zien, dat de huismerk ontbijtgranen alsnog goedkoper waren dan die van het A merk in de aanbieding. Dus de aanbieding is niet voordeliger en je zou zomaar duurder uit kunnen zijn.

Pepernoten

Sinterklaas komt wel dichter in de buurt van Nederland, maar is er nog niet. Ze liggen er al in de zomer. En koop je ze dan ook? Tegen die tijd begint de herfst en is het heerlijk om pepernoten te eten bij een kop thee. Met als gevolg dat je met Sinterklaas geen trek meer hebt in pepernoten en ze thuis in de kast blijven liggen. En de boodschappen maanden eerder duurder waren dan gepland, omdat je je toch hebt laten verleiden door de pepernoten.

Spaaracties

Ken je ze nog, de moestuintjes van afgelopen voorjaar. Of de dr. Oetker zegels van de andere supermarkt waar ik vaak kom. De eerste is verleidelijker dan de tweede. Immers kinderen willen graag mee doen met de trend die de supermarkt zet. Met als gevolg dat je meer boodschappen pakt, om het benodigde bedrag te halen voor een moestuintje. Al je boodschappen doen bij de betreffende supermarkt, in plaats van te kijken waar je welk product in de aanbieding koopt. Of ben jij sterk genoeg om tegen je kind te zeggen dat het niet mee mag doen met verzamelen van moestuintjes, plaatjes van Freek Vonk of wat dan ook. Het kost je al snel tientallen euro’s meer op je maandelijkse boodschappen. Want de prei ontbreekt nog in de moestuin verzameling. En de prei moet er wel bij zijn, dus nog maar wat extra boodschappen in de hoop op een prei! En dat de prei een aantal weken later verpietert in de groenbak wordt gekieperd, denken we dan nog niet over na.

Proeven van producten


Vaak op zaterdag staan ze in de winkel. Studenten of medewerkers van de supermarkt met allerlei lekkere hapjes. Een nieuwe yoghurt, een ontbijtkoek of soms zelfs een hele maaltijd in een piepklein schaaltje om te proeven. Natuurlijk is het de bedoeling dat je het product zo geweldig vindt, dat je het ook koopt. Ze staan er natuurlijk niet voor niets.

Laat jij je wel eens verleiden in de supermarkt?