Schoolkeuze advies (voorlopig) en hoe gaat het in groep 8?
Ook in groep 8 was het tijd voor een 10 minuten gesprek en dat heeft net een andere lading dan de gesprekken in groep 7 en groep 1. Bij het 10 minuten gesprek was het voor Q ook tijd om zijn voorlopige schoolkeuze advies te horen. En het was best spannend……..
CITO-toetsen
In het begin van groep 8, ongeveer oktober, kregen de kinderen van groep 8 een CITO toets van het leerlingvolgsysteem. Deze bracht enorm veel spanning met zich mee want de kinderen weten heus dat van deze toets nu alles afhangt. Waar ik als ouder nog roep: “Kind relax, het komt wel goed!” roept mijn kind nu terug “Maar alles hangt van deze toets af!”
Al met al gierden de zenuwen een ruime week door de klas en was menig kind gewoon niet te genieten. Zo ook mijn Q. En wat het nog extra stressvol maakte was dat het niet zo lekker ging. Met rekenen, zijn beste vak, maakte hij van de spanning onnodige en veelvuldige fouten. Zodanig dat de juf hem even apart heeft genomen in de hoop de zenuwen er een beetje uit te praten.
Op vragen bij de juf
Gelukkig mochten de kinderen na de toetsen, en het nakijken, wel bij de juf alvast de belangrijkste uitslagen opvragen. Een klein beetje wisten wij dus al wat de uitkomst van de toetsen was geworden. Maar aan de toetsen hangt dan ook een advies. En die hangt natuurlijk niet alleen af van de toetsen van dit keer, alle reken en begrijpend lezen toetsen vanaf groep 6 tellen mee voor het uiteindelijke advies.
En daar zat bij Q nu net het probleem. Alle toetsen heeft hij ruim boven de gemiddelde curve gemaakt vanaf groep 3. Behalve die in groep 6 die zakte van boven in de grafiek naar helemaal onderin de grafiek. Hij haalde het in groep 7 en groep 8 weer naar zijn normale niveau maar die volledig verpeste score van groep 6 telt nog steeds mee.
Voor een goede uitleg verwijs ik jullie graag naar de site van wijzer over de basisschool.
Schoolkeuze advies
En dan komt het hoge woord eruit. Hij krijgt VWO-advies ondanks die ene hele lage toets (daar scoorde hij VMBO-kader op voor de geïnteresseerden). Wij kunnen ons vinden in dit advies maar Q heeft nog een vraag. Hij had eigenlijk HAVO/VWO advies verwacht dus hij is wel heel blij hiermee. Maar nu hij alleen VWO heeft vraagt hij zich of de juf denkt dat hij misschien in aanmerking zou kunnen komen voor het Atheneum hier in de buurt.
Wij als ouders zien hem daar niet gelukkig worden. De kinderen die wij kennen, die daar heen zijn gegaan, vinden plezier in het maken van huiswerk. Die eigenschap zien wij niet terug bij onze zoon. En de juf keek ook heel bedenkelijk en verwoorden het prachtig met de zin: “Ik denk niet dat jij daar gelukkig wordt.”
Conclusie
Verder gaat het met Q ook heel goed op school. Hij heeft het naar zijn zin al had hij in het begin van het jaar wat mot met een klasgenootje. Nu heeft hij samen met zijn beste vriend een lekker rustig plekje waar zij beiden in rust serieus aan hun werk kunnen. Dat vinden beide mannen erg fijn en dat ze het dan minder gezellig hebben vinden ze helemaal niet erg. De gezelligheid halen ze wel in de pauzes en na schooltijd.
Nu alle spannende gebeurtenissen van het jaar achter de rug zijn kunnen ze zich nog even lekker concentreren op de normale gang van school. Straks in januari begint de zoektocht naar de juiste school. Hij heeft wel al twee keuzes op het oog maar welke het dan gaat worden dat weten wij natuurlijk nog niet.
Als er nu geen gekke dingen meer gebeuren word het huidige voorlopige schoolkeuze advies omgezet in een definitief advies. Dit is ongeveer in januari van 2018.