Hoe krijg ik ze toch aan het lezen?
Sinds dit schooljaar mag ik mijzelf juf noemen van een hele leuke groep 6. Hun eigen juf is ziek en samen met iemand anders mag ik die vervangen. Dus ik ben ook zelf weer hard bezig met het zorgen dat nu deze kinderen plezier in lezen krijgen.
Want van de 24 kinderen zijn er toch wel heel veel die dat niet hebben……. of zo lijkt het in elk geval.
Schoolbibliotheek en leesplezier
Ik had er vroeger een hekel aan, de schoolbibliotheek. Waarom? Ik had hem uit. Er waren geen leuke en uitdagende boeken meer in. Zover ik me kan herinneren dan, en mijn herinneringen hieraan, zijn wel beperkt tot groep 8. Dus daarvoor zal het wel goed hebben gezeten. En ik was een hele goede lezer, dus ik had in groep 8 inderdaad wel meer uitdaging nodig dat de schoolbibliotheek me kon bieden. En dat ging in de brugklas nog even door.
Toen verloor ik het plezier in lezen…..tot ik de vrijheid kreeg om zelf weer boeken te kiezen die ik leuk vond.
Boeken kiezen als juf
Als juf kies ik om voor te lezen vaak nog steeds boeken die ik leuk vind. Maar ik merk dat ik daardoor ook echt wel beperkt ben in de keuze voor boeken. Nou ja oké ik overdrijf, want ik vind dus stiekem heeeeel veel boeken leuk. Maar dat zijn vaak wel de bekende boeken die iedereen leest. Mijn horizon is de laatste jaren gelukkig wel wat verbreed mede dankzij dit blog, waarvoor we af en toe wat andere boeken krijgen toegestuurd. Daaraan merkte ik toch wel weer hoe belangrijk het is om met andere boeken in aanraking te komen voor je weet wat je leuk vindt, en je daardoor dus plezier krijgt in lezen.
Dat merk ik ook aan mijn eigen kinderen. Wat ze niet kennen, lezen ze niet, want niet leuk. Niet voor niets dat Kinderboekenjuf Ingrid hier een gastblog schreef waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt om mijn jongste wat meer aan het lezen te krijgen.
Maar hoe doe ik dat op school? Met 24 verschillende kinderen in de klas?
De favorieten van mijn groep 6
Dagboek van een Muts, leven van een loser, Dogman dat zijn boeken die enorm populair zijn en regelmatig van eigenaar wisselen in de klas. Maar op een gegeven moment hebben ze die uit. Of sommige kinderen vinden ze toch niet leuk…. en dan weten ze eigenlijk niet wat ze moeten kiezen. En dat resulteert in het dagelijks willen ruilen van hun boek in de schoolbieb. Ik had dus wel door dat ik iets moest gaan doen met leesbeleving in deze klas.
Lequ
Natuurlijk telt dit niet voor iedereen. Er zijn ook kinderen die wel aandachtig zitten te lezen in de klas. En ook eens een ander boek uitproberen, of in elk geval hun boeken echt uitlezen. Dus ik zocht iets dat ik zowel klassikaal als individueel kon aanbieden. En toen kwam Lequ op mijn pad en kreeg ik van hen een proefpakket toegestuurd om met mijn klas te proberen.
In het proefpakket zat een leesboek, tijdschriften voor de hele klas en een tijdschrift voor de leerkracht met extra suggesties bij het tijdschrift. Door de kinderen in het tijdschrift met verschillende boeken in aanraking te brengen, worden ze hopelijk nieuwsgierig naar deze boeken. Zo vertelt Lucas van het Jeugdjournaal over zijn favoriete boeken. zingen we mee met Famke Louise en staat er veel informatie in over het boek dat er deze keer ook is bijgeleverd. Het Pungelhuis.
Een boek dat ik waarschijnlijk zelf ook niet gekozen zou hebben naar aanleiding van de titel en de kaft. Maar door meer over het boek te lezen, en eruit te kunnen voorlezen, kun je de kinderen dus nieuwsgierig maken hiernaar. Met mij is het in elk geval wel gelukt. Mijn groep 6 nog niet. Maar voor een aantal is dit boek wellicht ook nog wel wat hoog gegrepen als je kijkt wat ze nu graag lezen. Het is een heel ander soort boek. Veel letter, en normale letters. Dus daar is nog wel winst te behalen. En misschien is dit boek voor een groep 8 ook wel wat meer geschikt. Ik heb het zelf nog niet helemaal gelezen, maar ik kan het me wel voorstellen.
Na een introductie en een paar korte lesjes, naast de gewone leeslessen, heb ik de tijdschriften nu toegevoegd aan een mandje. 3x in de week doen wij in de klas aan mandjes lezen. En in de mandjes worden verschillende vormen van lezen aangeboden. Onder andere toneellezen, race lezen, strips en de kidsweek krant hadden hier een plek. Daar is dus nu het tijdschrift van Lequ bijgekomen. Of het echt helpt om het leesplezier in de klas te vergroten, dat moet de toekomst uitwijzen. Maar het tijdschrift is in eerste instantie positief ontvangen door de kinderen, dus dat is al heel wat.
Het voordeel van een abonnement van Lequ is dat je 4x per jaar een nieuw tijdschrift krijgt, dus hoe je het inzet, individueel, klassikaal of een mix, je hebt regelmatig een nieuw tijdschrift en een nieuw boek om met de klas te bespreken.
En de website ter ondersteuning. Bij mijn telt dat dit altijd helpt. Ze vinden activiteiten die van het digibord komen leuker dan uit een boekje.
Wil jij Lequ ook uitproberen in de klas?
Je hebt pakketen voor groep 3/4/5 en voor 6/7/8. Persoonlijk vind ik de doelgroepen wel heel groot. Het verschil tussen groep 3 en groep 5 is enorm. En hetzelfde geldt voor groep 6 en groep 8.
Persoonlijk had ik gekozen voor een andere indeling met name voor de groep 3/4. En dan kan 5 aansluiten bij 6 en heb je 7 en 8 apart. Maar voor de sterke lezers is het vanaf groep 6 ook fijn om andere boeken aangeboden te krijgen. Zo is er voor elke vorm wel iets te zeggen. En aangezien ik die van groep 3/4/5 niet heb gezien, kan ik daar niet over oordelen. Ik vond wel voor mijn groep 6 het boek bij deze editie best pittig. Zeker gezien de keuze die ze nu zelf maken.
Vraag zelf een introductiepakket aan via de website.
Wat doe jij om het leesplezier in je groep te bevorderen?
NB. Dit artikel is tot stand gekomen d.m.v. een samenwerking. Op social media zijn deze artikelen te herkennen aan #mmtad