5 Redenen waarom een helikopter niet vliegt
Het is natuurlijk hartstikke leuk om te zeggen dat papa met een helikopter naar zijn werk gaat. Klinkt in elk geval een stuk stoerder dan de trein, auto, fiets of lopend.
En naar het werk is ook meestal niet het probleem, dat komt pas bij de terugkomst.Ik, en daarmee ook mijn kinderen, hebben helikopters leren kennen als een zeer onbetrouwbaar vervoersmiddel. En vooral een vervoersmiddel dat de helft van de tijd niet inzetbaar is. Wat dat betreft lijken ze behoorlijk op treinen.
Treinen die niet rijden vanwege bevroren rails, vierkante wielen of blaadjes op de rails. Helikopters hebben er ook last van.
Nee, niet van de blaadjes enzo maar wel van de weersomstandigheden.
Icing
Inmiddels hebben we een hele woordenschat erbij gekregen waarin de niet-vliegtijd van de helikopters nader word omschreven. Termen als icing! Klinkt best leuk maar is het niet.
Het betekend dat de wieken onder het ijs komen te zitten als ze vliegen. Daar is wel wat aan te doen maar dan kunnen er minder mensen in de heli dus is het duur.
Gelukkig komt icing meestal alleen in de winter voor als de temperatuur laag is maar er nog wel veel vocht in de lucht zit.
Mist
Ook zo eentje. Wij wonen aan de kust en hebben dus regelmatig wat zeemist op het land. Maar wat op het land als een dunne mist hangt is op zee vaak dikke mist. En je raad het al, dan vliegen ze dus niet. Niet omdat ze niet kunnen vliegen maar omdat ze niet kunnen landen op de platforms.
Mist bij het open doen van de gordijnen is dus echt niet leuk!
Mist komt helaas veel voor. Het ontstaat doordat er een temperatuurverschil is tussen het land en het zeewater. De meeste tijd gaat dat goed maar soms dus niet. Mist komt het meest voor in de herfst en de lente.
Storm
Maar we zijn er nog niet. Er is ook nog storm!
Storm opzich is niet zo erg, als het maar niet te hard gaat. Ook hierbij is het vliegen niet onmogelijk. Maar het landen is dan weer wel een punt.
Stormen komen helaas in alle jaargetijden voor maar het meest in de lente en de herfst.
Onweer
Als laatste zijn er natuurlijk ook nog onweersbuien. Ook daar kan je niet doorheen. En tussen Den Helder, de helikopter luchthaven, en het eiland waar je man zit, ongeacht waar het ligt, zit altijd wel een onweersbui. Deze komen dan weer met name voor gedurende de zomerperiode.
Elk jaargetijde heeft dus wel zijn eigen problemen.
Andere redenen
En natuurlijk hebben we het dan nog niet gehad over aspecten die niet met her weer te maken hebben. Mechanische storingen op de luchthaven, het platform of in de helikopter zelf. Brandalarm op het platform, gek genoeg willen de heli’s dan ook niet landen, en zo kan je er nog wel een aantal bedenken.
Een ding is in elk geval zeker, reizen met een helikopter is net zo spannend als reizen met de trein.
Wat dat in de praktijk betekend?
Dat kan soms betekenen dat het vliegen word uitgesteld. Soms voor een korte tijd maar soms ook wel voor een dag, of twee.
Een keer is het gebeurd dat R een week voor 5-12 thuis zou komen. Na vele dagen van wel/niet vliegen zou hij dan toch thuis komen op de 5de.
Uiteindelijk lukte het toch niet en werd het pas de 7de. Je snapt dat het een wat minder sintfeest was dan gehoopt. Gelukkig kon papa via de webcam er toch een beetje bij zijn.
De onzekerheid van wel/niet is slopend. Je wil je kinderen op de hoogte houden maar de teleurstelling is elke keer heel groot. Niet alleen bij hun natuurlijk, ook bij mij.
Nu was de hierboven beschreven situatie wel heel erg extreem maar toch is elke dag dat hij naar huis mag komen spannend.
Is het weer goed genoeg? Heeft de heli geen pech? Al met al genoeg onzekerheden als je man offshore werkt.
Gelukkig komt hij meestal gewoon op tijd thuis! Wel zo prettig.