Over naar het VWO!?
In het begin van het schooljaar had A aangegeven dat ze wel wilde proberen het VWO te halen. Haar CITO-score was 2 punten onder VWO-niveau en daarom begon ze haar middelbare schoolcarrière op de HAVO. Maar al bij het eerste rapport bleek dat ze wel erg hoog scoorde. Wij hadden een gesprek met de mentor en er werd afgesproken dat ze eventueel bij het tweede rapport over zou kunnen stappen als de cijfers goed bleven. En belangrijker als zij het dan nog zou willen.
Tweede rapport
Al voor het tweede rapport waren er regelmatig docenten die aangeven dat zij vonden dat ze naar het VWO moest over stappen en dat ze met haar mentor moest gaan praten hierover. Dit kwam niet van 1 docent maar van meerdere. Toch twijfelde A. En vlak voor het rapport stond ze er nog heel goed voor. Een gemiddelde van 8.1, welke door de creatieve vakken zoals theater en beeldende vorming naar beneden werd gehaald.
Ze kreeg een gesprek met haar mentor. Samen bespraken ze de overgang naar het VWO. A gaf aan dat ze niet wist of ze het wel wilde doen. En de mentor sprak met haar af dat ze het zou gaan bespreken met het docententeam. Wij namen dus aan dat ze hier nog op terug zou komen aangezien A geen duidelijke toestemming had gegeven om over te gaan.
Magister
En toen gebeurde er iets vreemds. In de magister-app verschenen er bij alle vakken ineens een V, met het bijschrift Niveau-Vwo/Havo. Ik trok hier de conclusie uit dat ze over werd gezet. Maar A had hier helemaal nog geen toestemming voor gegeven, ze had geen terugkoppeling meer gehad van de mentor over het docentenoverleg of op een andere manier informatie hierover gekregen.
En ik vond dit niet zo netjes.
Mentorgesprek
Inmiddels waren wij wel al ingeschreven voor een mentorgesprek naar aanleiding van de eventuele overgang.
Toen het rapport binnenkwam stond erop dat ze met een unaniem besluit van het docententeam was overgezet naar het VWO. Unaniem schijnt bijzonder te zijn zo wist A te vertellen nadat ze haar rapport mee naar huis had genomen. Meestal hebben er één of twee docenten twijfel, maar in haar geval dus niemand. En ik ben erg trots, natuurlijk.
Alleen vind ik het erg vreemd dat ze via de Magister-app er achter moet komen dat ze over is naar het VWO. Dit is dus een van de dingen die ik wilde bespreken met de mentor. Misschien de volgende keer toch even iets eerder terugkoppelen en informeren zodat de leerling niet via magister er achter hoeft te komen wat er gebeurt met haar.
Het gesprek
Het gesprek met de mentor was erg gezellig. We hebben de uitkomst van het gesprek nog een keer besproken. Wederom werd er benadrukt dat alle docenten het zien zitten met haar op het Vwo en dat ze dus in principe niks heeft om zich zorgen om te maken. Mocht ze het achteraf toch niet redden of niet meer willen dan kan ze dat bij haar mentor aangeven en zit ze binnen een week terug op de Havo. Maar stiekem ga ik er vanuit dat dit niet nodig zal zijn.
A houdt nog steeds wat twijfels. Vooral omdat ze in groep 7 een Mavo-advies had twijfelt ze aan haar eigen kunnen. De enige manier in dit geval is om het gewoon te gaan proberen.
Wel zal ze haar perfectionisme een beetje los moeten laten. Het is niet waarschijnlijk dat ze negens blijft halen nu ze een stapje hoger is gegaan maar ruime voldoendes moet er wel inzitten.
Een ander punt was dat de Havo leerlingen verplicht rekenen krijgen en de Vwo leerlingen niet. Nu zit A al een tijdje in de rekenklas en de vraag was dus wat gaat hiermee gebeuren. A wilde zelf namelijk graag blijven rekenen omdat zij vindt dat het goed is om bij te houden. Gelukkig bestond die mogelijkheid. Ze blijft dus gewoon rekenen ook al is ze naar het Vwo.
In principe komt er geen evaluatie tenzij ze toch onder de Vwo maat gaat presteren. Als alles goed blijft gaan dan stapt ze aan het einde van het jaar over naar 2Vwo.
Zo nu zijn jullie weer even helemaal bijgepraat.
En hoe gaat het met jullie kinderen op school?