Op zoek naar Fl.... het beste uit 2 werelden

In deze tijd is er veel te doen om kinderen die te veel uren doorbrengen achter een beeldscherm. De discussie over de houding die kinderen ontwikkelen door te lang naar een scherm te kijken, kon ik nog weerleggen. Immers als boekenwurm zit je zo ongeveer uren in dezelfde houding. Nu vind ik dat een stuk lastiger met de discussie over de toenemende bijziendheid. Verpesten we massaal de ogen van kinderen door het turen naar schermpjes? Ik weet het niet, maar ik probeer de kinderen hier wel te leren dat afwisseling goed is. Dan hoeven we schermtijd verder niet te beperken.
Op regenachtige en saaie vakantiedagen is dat het lastigst. Ze kunnen dan niet naar buiten, nou ja kan wel, maar zin hebben ze meestal niet echt. En eerlijk gezegd stimuleer ik dat dan ook niet echt als het koud is en regent ofzo. Dus ze zitten veel achter een schermpje. En ik maar proberen dat ze dat afwisselen, niet voor een ander scherm, maar bijvoorbeeld door een boek. Maar nu kregen we een heel leuk boek opgestuurd. Dat combineert het beste van twee werelden.

Lezen

Gelukkig beginnen mijn pogingen om haar aan het lezen te houden ook zijn vruchten af te werpen. Deze kerstvakantie moesten ze van de juf 15 bladzijden per dag lezen. Hiervoor zouden ze ook een blad meekrijgen van de juf. Maar dat blad is niet meegekomen naar huis. De juf heeft het niet uitgedeeld. Natuurlijk werd dit ook uitgebreid besproken in de groepsapp van groep 7. Want wie leest er nu 15 blz per dag als je toch dat blad niet hebt. A had aangegeven dat zij gewoon wel 50-100 blz per dag las. Je begrijpt vast de reacties van sommige kinderen. Maar gelukkig vindt zij lezen ook leuk om te doen.

Voor de toekomst

Al jaren kunnen we niet meer om de technologische vooruitgang heen. Na de computer hebben de telefoon en de tablet een overheersende rol in de wereld van mijn kinderen gekregen. Vochten we vroeger thuis met kookwekkers erbij om de computer, nu hebben mijn kinderen gewoon hun eigen telefoon of tablet tot hun beschikking. Ik geloof ook dat zij steeds meer online gaan leren in plaats van uit boeken. Zo werken ze bij A in de klas voor de hoofdvakken spelling, taal en rekenen al volledig digitaal. En ook het huiswerk dat ze meekrijgen is bijna helemaal op de computer, of de telefoon te maken. Het is dan ook niet gek dat de telefoon al niet meer weg te denken is uit het leven van mijn 10 jarige. Hoewel, minicomputer is een beter woord, want bellen dat doet ze bijna niet.

Met de ARmazing app zie ik dan ook vele mogelijkheden voor de toekomst. Nu hebben we een boek dat tot leven komt. Maar bedenk eens hoe leuk het is als je dit straks ook in het dagelijkse onderwijs kan toepassen. Niet dat rekensommetjes nu van mij perse drie dimensionaal moeten worden, maar als we het hebben over Wereld Orientatie is dit natuurlijk een prachtige aanvulling. De eiffeltoren van dichtbij bekijken, even terug in de tijd en het is net alsof je echt rondloopt in een middeleeuws kasteel. Volgens mij worden de verhalen dan nog veel mooier, waardoor het nog leuker wordt om te leren.

Het beste uit twee werelden

Daarom vond ze het ook heel leuk dat ze een nieuw boek mocht proberen. Een boek dat het beste uit twee werelden combineert. Je leest het boek en daarna komt het boek tot leven in de “ARmazing” app. Je leest eerst het verhaal op de linkerpagina van het boek. Daarna richt je met de app op de telefoon of tablet op de tekening op de rechterbladzijde en deze komt dan tot leven.

Nu is dit het verhaal van Max die zich verveelt in de zomervakantie. Hij is net verhuisd en in de verhuizing is zijn doos met knuffels kwijt geraakt. Nu is hij dus erg eenzaam. Dan pakt hij zijn krijtjes en…..dan valt er spannende post op de mat. Het is een landkaart met een sleutel. Helaas is de afzender bijna onleesbaar. Alleen de eerste twee letter Fl kan Max lezen. En zo begint zijn avontuur.

Naast het verhaal met de bijbehorende beelden heeft het boek ook pauze pagina’s. Op de pauzepagina’s staan leuke kleine puzzels die aansluiten bij het verhaal. Maar toch even een moment om de ogen weer rust te gunnen van het verhaal. Of om daarna echt te pauzeren en een dag later weer verder voor te lezen.

Augmented Reality

Een mooie term voor wat we dus net gezien hebben.
De ondernemers achter het idee zijn Rosalie de Moel (22, Delft), Sem Broere (23, Dordrecht) en Elliot Elchanan Hagemeijer (27, Zoetermeer). Zij studeren Communication & Multimedia Design aan de Haagse Hogeschool.

“Het is een innovatieve en eigentijdse manier om lezen en leren aantrekkelijker te maken”, vertelt Hagemeijer. De mogelijkheden van Augmented Reality zijn bijna onbeperkt. “Dan kun je in een lesboek bijvoorbeeld laten zien hoe organen werken of historische gebeurtenissen zijn verlopen. Zo hopen we op termijn een steentje bij te dragen aan de modernisering van het onderwijs. Wij laten zien dat lezen, zien en beleven elkaar niet uitsluiten.”

Wij hebben het boek nu van voor naar achter gelezen, maar we kunnen het nog vele malen pakken. Het mooiste is namelijk dat de AR-beelden niet elke keer hetzelfde zijn. Na elke update worden nieuwe 3D-modellen aan het boek toegevoegd. Zo staat er achterin ook een seizoenspagina, waarbij de AR elk seizoen anders is.

Te koop

Het boek is te koop bij bol.com voor € 19,95. En de app is zowel voor Apple als Android gratis te downloaden.

Wat vind jij van de combinatie van een boek en een app?

NB dit artikel is tot stand gekomen dmv een samenwerking