Laatste gesprek met de juf
Het schooljaar loopt ten einde. De Cito-toetsen voor het leerlingvolgsysteem zijn weer geweest en dus is het tijd voor de laatste evaluatie. Hoewel sommige ouders er niet naar toe gaan vind ik het fijn om de laatste dingen nog even door te spreken met de juf.
Uitslagen Cito-toets
Veel kinderen hebben hun scores al zelf opgevraagd bij de juf, dat is prima en dat mag ook. Mijn kind interesseert het echt helemaal niks dus ik weet ook niks. En ik kan het natuurlijk even tussendoor gaan vragen aan de juf maar laat ik nu vinden dat het evaluatiegesprek hier een mooie gelegenheid voor is.
Ik kan alvast zeggen dat het een kort gesprek was. Het gesprek voor ons liep wel erg uit dus we moesten lang wachten. Bij ons op school is het de gewoonte het kind mee te nemen naar het gesprek en zeker in de bovenbouw vind ik dat een goede zaak. Het gaat om zijn werk en prestaties. Als er wat anders moet of er zijn problemen dan is hij een deel van de oplossing en dus moet het met hem besproken worden. Alhoewel er nog steeds mensen zijn die het niet prettig vinden gaan die van ons eigenlijk altijd mee sinds het is ingevoerd.
Gesprek
Maar goed, even terug naar het gesprek. We kregen eerst de uitslagen van de CITO’s. Hij heeft het weer keurig gedaan en eigenlijk is er op alle fronten groei te zien. Zelfs op de vakken waar hij al hoog zat is er nog steeds een groei waar te nemen. Spelling was bij hem even een dingetje. De afgelopen drie keer was hij niet vooruit gegaan met spelling en zelfs een beetje gezakt. Gelukkig zagen we nu dat er weer een stijgende lijn in de grafiek zit.
Extra werk
Q is na de tussenevaluatie gestart met allemaal extra werk op reken- en taalgebied. Hier werd ook nog even over gesproken. Hij is er goed en zelfstandig mee aan het werk, aldus de juf. Hij vindt de taken ook leuk om te doen en ze bieden hem wat extra uitdaging. Volgend schooljaar gaat hij hier dan ook mee door.
Doel voor volgend jaar
Er is wel iets waar we volgend jaar aan gaan werken. Dat is het beantwoorden van open vragen. Q heeft de neiging om zo kort mogelijk te antwoorden en het liefst met ja of nee. Dat is bij een open vraag niet voldoende en op toetsen van de zaakvakken maar ook soms bij Engels en andere vakken zien we dat hij daar echt te kort schiet. Iets wat ons ook niet was ontgaan thuis. Ook bij het overhoren leveren de korte antwoorden regelmatig een uitdaging op voor de overhoorder. Het is niet fout maar als je iemand vraagt naar een omschrijving van een fiets en je krijgt alleen maar te horen dat er twee wielen aan zitten dan mist er toch nog wel het een en ander. Na doorvragen komen de juiste antwoorden wel maar een schriftelijke toets vraagt niet door. Een mooi punt dus voor komend jaar. Anders wordt het ook zo saai toch?
Het was een prettig en fijn gesprek. Q zijn juf betrekt hem ook echt in het gesprek. Al kijkt Q ons bij elke vraag die hem gesteld wordt aan.
Gaan jullie kinderen mee naar de 10-minuten gesprekken op school?