Je eigen game maken?

Oke ik geef het eerlijk toe! Ik begrijp echt helemaal niks van computertaal. Ik kan geen dos-commando van een javascript tekst onderscheidde . En nu ik dit zo opschrijf weet ik niet eens of dit al ergens op slaat. Ik ben een complete nitwit op computergebied. Ik kan het apparaat opstarten, doen wat ik wil in door andere geschreven programma’s en daar houdt mijn computerkennis echt op.

Intypen

Toen ik klein was, ja heel lang geleden, heeft mijn vader ooit een platformspel voor mij gekocht. Het kopen van dat spel hield in dat hij een boek kocht met allemaal onbegrijpelijk tekst die hij over moest typen. 1 typefout betekende uren tekst doornemen om het foutje te zoeken. Uiteindelijk had ik, na een paar maanden, een platformspel waarbij het konijntje een worteltje moest bereiken. Het spel had de naam “rabbithole” en had zelfs een irritant spelmuziekje. Deze ervaring heeft mij veel geleerd. Om te beginnen, het schrijven van een game is veel werk en een nauwkeurig werk. Maar ook leerde ik dat het in een andere taal gebeurd, een taal waar ik niks van begrijp.

Eigen game ontwikkelen

Tegenwoordig is een spel kopen en het uiteindelijk spelen veel minder lastig. De meeste games komen op een cd’tje die je in het apparaat stopt en je begint met spelen. Toch is er onder jongere een grote interesse in games en daarmee ook in de ontwikkeling van de games. Veel jonge mensen dromen er van om een eigen game te ontwikkelen en op de markt te brengen. Lopen rond met leuke ideeën maar geen mogelijkheden om deze om te zetten in een werkelijk game. En dat komt omdat ook zij, net als ik, niet de juiste taal spreken.

Coderdojo

Hier speelt het concept van CoderDojo op in. CoderDojo is inmiddels wereldwijd. Het is een club die jonge mensen tussen de 7 en 17 gratis toegang geeft tot de wereld van de computer. Ze kunnen leren om een website te bouwen, apps ontwikkelen maar ook games ontwerpen. Naast het leren is ook meteen een plek waar je vrienden kan maken, mensen kan ontmoeten met dezelfde interesses.

Hoe?

Ondanks dat er al veel “dojo’s” zijn is het toch niet voor iedereen bereikbaar. Maar dat kan nu dus veranderen want de CoderDojo beweging heeft een boek uitgebracht, of eigenlijk moet ik zeggen hun tweede boek uitgebracht. Het eerste boek gaf de lezer een kijkje in de wereld van het website bouwen en het tweede, pas uitgekomen boek, leert je hoe je een eigen game kan ontwikkelen.

Stap voor stap

Stap voor stap neemt het boek de lezer mee door het opbouwen van een platformgame. Elke mogelijke beweging moet ingevoerd worden. Elke knop moet gekoppeld worden aan een activiteit in het spel. Denk bijvoorbeeld aan springen als je op de spatiebalk drukt. Stap voor stap bouw je de game op. Maar niet iedereen maakt dezelfde game want bij sommige stappen kan je de game naar je eigen wensen inkleden. Denk aan kleuren en achtergronden die met de hand gemaakt worden.

7-17 jaar

Het boek is geschreven voor de leeftijdscategorie 7-17. Hierdoor kan het voor een 17 jarige soms wat simpel of kinderlijk overkomen. Een 7 jarige heeft darentegen misschien wat moeite met sommige teksten. En een 39 jarige moeder snapt alleen de inleiding en haakt dan af. Maar wat ik wel van het boek begrijp ik dat elke stap wordt uitgelegd. Niet alleen stap voor stap overtypen dus maar ook begrijpen wat je nu precies aan doen bent.

Conclusie

Ik denk dat het boek zeker en aanrader is voor kinderen die zich graag bezig houden met games en dan vooral een beroep in de game-ontwikkeling wel zien zitten. Het is tenslotte met elke taal zo dat als je het vroeg leert je het makkelijker oppakt!

Aantal sterren: ✩✩✩✩ [4/5]
Titel: Creëren met , maak je eigen game
Auteur: CoderDojo/Jurie Horneman
Uitgeverij: MEIS & MAAS
Prijs: €12,95
Aantal pagina’s: 94
ISBN: 9789 0305 03279