Introductiedag 2
Haar rooster, kluisje, pasje en laptop heeft ze allemaal. Ze kent de weg in school doordat ze een speurtocht hebben gedaan tijdens de eerste introductiedag. Dus wat moesten ze allemaal nog meer weten? Wat kwam aan de orde tijdens de tweede introductiedag op de middelbare school van A.
Regels van de school
Regels van de school zoals geen petjes in de klas, telefoons stil en niet op tafel. Respectvol met elkaar omgaan en nog veel meer. Maar ook wat te doen als je te laat bent, naar de dokter moet of ziek bent. Wat gebeurt er als je spijbelt of wat moet je doen als je door de docent uit de les gestuurd wordt?
Spelletjes!
Daltononderwijs is heel erg gericht op samenwerken en om goed samen te werken is het handig om elkaar goed te leren kennen. Dit kan je heel goed doen door middel van verschillende soorten spelletjes. Spelletjes waar je echt moet samenwerken maar ook spelletjes waarbij je elkaars denken beter leert kennen of elkaar beter leert kennen.
Voor een van de spelletjes hebben we in de vakantie al een postkaart op moeten sturen. De kinderen moesten raden van wie de kaart afkomstig was. A had iemand bij wie ze ook op de basisschool heeft gezeten maar het werd niet geraden. Dat gaf achteraf natuurlijk nog best wel wat plezier.
Ook werd er pictionary en hints gespeeld. Maar dan met allemaal onderwerpen die te maken hebben met het daltononderwijs of school in het algemeen. Een voorbeeld van een samenwerkingsspel was buiten een kring zien te komen terwijl je aan elkaar vast zit.
Verder werd het rooster doorgenomen. Uitgelegd hoe het precies werkt en wat je dan dus mee moet nemen. Per vak een schrift behalve voor informatiekunde dan werken ze alleen op de computer.
Morgen gaat het echte werk beginnen!