Het eerste boekverslag

Q zit in groep 6 en moet dit jaar voor het eerst een boekverslag maken. Nu heeft hij een beetje moeite met filteren. Dat wil zeggen dat hij het moeilijk vindt om uit een stuk tekst de hoofd en de bijzaken van elkaar te scheiden. Dat is niet nieuw voor mij want dat probleem komen we ook elke keer weer tegen bij het leren van samenvattingen voor geschiedenis en aardrijkskunde. Dus help ik hem met het maken van zijn eerste boekverslag.

Boekkeuze

Het boekverslag probeer ik zo overzichtelijk mogelijk te houden voor hem. En dat begon al bij de boekkeuze.
Q is een goede lezer en leest boven het niveau van groep 8. De boekkeuze is dus zeer ruim maar ik koos bewust voor een boek dat eigenlijk onder zijn niveau ligt. Het niveau; eind groep 4. Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste is het een boek uit een serie die hij heel graag leest. Dat bevordert de motivatie. En ten tweede maakt het niveau het boek makkelijker te lezen, maar daardoor dus ook makkelijker om terug te vertellen in het verslag.

Kleine stukjes

Om het geheel overzichtelijk te maken breken we het boek in kleine stukjes. Per hoofdstuk, dat zijn drie à vier bladzijde ongeveer, maken we in een één tot twee zinnen een samenvatting. Alleen van het betreffende hoofdstuk. Dat is al moeilijk genoeg.

Praten

Eerst praten we over de twee zinnen die hij wil gaan schrijven. En we proberen er zo samen achter te komen of dit inderdaad de belangrijkste stukjes uit het hoofdstuk zijn. Hier in is meteen heel duidelijk dat hoofd en bijzaken scheiden moeilijk is. Q blijft heel makkelijk hangen in details. Hij kan bijvoorbeeld komen met een hele opsomming van groentes als de hoofdpersoon soep gaat maken. Maar of dat nou het belangrijkste is? Pas als we de zinnen besproken hebben gaat hij de zinnen opschrijven.

Samen

Het woord samen is de afgelopen stukjes al een aantal keren voorbij gekomen en dat is bij Q ook het allerbelangrijkste. Als ik hem niet help met de opdracht in overzichtelijke stukken breken, verzuipt hij tussen de woorden en letters. Samen betekent dat ik dus het boek ook lees. Ik kan dat doen in de tijd dat hij zijn net gemaakte zinnen opschrijft. Nog een goede reden om voor de eerste keer een makkelijker boek te kiezen.

Eindresultaat

Het eindresultaat laat nog even op zich wachten. Maar dat geeft niet, 14 december moet het pas ingeleverd worden.

Moeten jullie je kind ook helpen met zijn schoolopdrachten of gaat het ze makkelijk af?