Gezond eten op school?

Op het schoolplein, op Facebook in onderwijsgroepen, maar ook gewoon op verjaardag is het voer voor discussie. “Hebben jullie een continurooster, of moeten ze elke dag overblijven?” “Jeetje ik vind het wel krap hoor om ze tussen de middag te halen, te laten eten en weer naar school te brengen”. “Het 5 gelijke dagen model, hmm en eten ze dan ook op school?” Elke school is anders en elke school vult het zelf in. Bij de school van A en Q zijn ze aan het kijken of ze gaan overstappen van het traditionele model naar een continurooster of het vijf gelijke dagen model.  Met Hanneke had ik hier een gesprek over.
Hoe gezond is overblijven eigenlijk? Of een continurooster?

Gesprek over eten

Vanuit mijn werk op verschillende scholen heb ik wel ervaring met alle modellen. Daar ging ons gesprek ook niet over. Haar kinderen zijn net als mijn kinderen gewend, om in de pauze naar huis te gaan. Even thuis eten, en dan weer rustig naar school. We wonen allebei dichtbij de school van onze kinderen en hebben de mogelijkheid om dit ook te doen. Anders hadden ze natuurlijk ook overgebleven.
Maar omdat de school aan het testen is welk model ze mogelijk gaan invoeren moesten ook A en Q nu op school eten. En daar hadden we het over. Het verliep niet soepel. De kinderen hadden wel geteld 15 minuten om te eten. En dat redden ze dus niet. De oplossing? Die was er nog niet helemaal, maar Q loste het op door minder te eten.
Tijd om toch eens te kijken hoe dat nu elders in Nederland gaat dan. Want eerlijk gezegd vinden wij zelf 15 minuten om te eten ook erg kort.

Op Facebook

Ik stelde de vraag op Facebook in een aantal onderwijsgroepen. Hoe kijken leerkrachten die met een continurooster of het vijf gelijke dagen model hier tegen aan.
De meeste reacties die er kwamen, waren dat de kinderen 15 minuten krijgen om te eten en dan 15 minuten om buiten te spelen. De pauze van de leerkracht staat dus ook onder druk, maar daar wilde ik het dus eens niet over hebben. Redden alle kinderen het dan om in 15 minuten te eten? Is het niet te kort?

Een hele kleine greep uit de grote hoeveelheid reacties:

Aansporen zal niet nodig zijn. Kinderen bedenken zeer snel dat wanneer ze sneller eten, ze meer tijd hebben om buiten te spelen is mijn ervaring. Hier ook 15 minuten eten, 15 minuten naar buiten

Bij ons belachelijk eten van 12.15 tot 12.25 en dan een kwartiertje naar buiten.”

Reactie: “Geven ouders dan vloeibaar voedsel mee? :-)”

Een leerkracht die ook volgend jaar naar een ander model over gaat:

Ja, maar we doen het of niet. Kinderen moeten er aan wennen denk ik….

Heel kort door de bocht, een kwartier om te eten is prima. Dat redt iedereen en de gemiddelde leerkracht maakt zich drukker of hij/zij zelf wel genoeg pauze heeft.

De mening van de mama’s

Natuurlijk heb ik ook de mening gevraagd van een aantal mama’s. Hoe denken zij erover?
Eten ze op school, hoeveel eten ze dan en natuurlijk hoeveel tijd hebben ze om te eten?

Charlotte: We hebben hem in het begin naar huis laten gaan, maar dat was niet zo handig. Hij wilde daarna niet meer terug naar school. Ik ben ook van mening dat het voor kinderen beter is om in één omgeving te blijven de hele dag, veel rustiger! Hij eet 2 boterhammen in ongeveer 20/30 minuten

Bianca: Continurooster dus hij eet op school. 2 boterhammen en drinken maar hij heeft een half uur.

Fleur: Op school; brood en iets extra’s (tomaatjes of rozijntjes) Geen idee hoeveel tijd ze daarvoor geven ?Zal het eens navragen
Hoor net dat ze eerst gaan buiten spelen dan eten. Ze eet dan op haar gemak haar brood op. Als het te lang duurt, gaat de overblijfjuf weg en laat het Digibord aanstaan (ze kijken dan Checkpoint of Klokhuis) totdat de meester of juf weer komt. Krijg zelden resten brood terug en ze is geen snelle eter

Merel:Hier thuis, ik vind 15 minuten te weinig idd. Op de oude school continurooster en daar hadden ze ook 20-30 minuten.
Hier thuis eet ze in dertig minuten en gaat daarna meestal weer naar school. Trage eter..

De mening van een professional

Als laatste vroeg ik ook nog even de mening van een diëtiste. Wat vindt zij van 15 minuten om te eten? Is dat eigenlijk wel goed voor ons?

Nee dat vind ik voor niemand goed. Ook niet voor volwassenen. Het gaat daarbij niet om de hoeveelheid brood maar om de tijd die het lichaam nodig heeft om het signaal van een voldaan gevoel te kunnen sturen aan de hersenen. Als je binnen 12 min je eten naar binnen werkt Is de kans groot dat je geen verzadiging voelt. Dus ik pleit voor minstens 20 maar bij voorkeur 30 minuten.

Conclusie

Ons gevoel was juist. 15 minuten om te eten is te kort. Ruim te kort. En kinderen passen zich gemakkelijk aan aan de tijd die ze krijgen om te eten. Ze eten sneller, of minder.

Wij snappen heel goed waarom er gekozen wordt voor 15 minuten eten. Als je de pauze tussen de middag bij een continurooster net zo lang laat duren als bij een traditioneel rooster, dan is het hele voordeel van het continurooster weg. Een continurooster is juist fijn dat de kinderen eerder uit zijn en de leerkracht daarna nog tijd heeft voor de vele andere taken. En natuurlijk voor werkende ouders dat zij geen tussenschoolse opvang hoeven te regelen. Maar daar tegen over staat wel dat ze weer eerder opgehaald mogen worden.

Maar in deze tijd, waarin we steeds vaker zien dat overgewicht een belangrijke rol speelt en we veel minder zijn gaan bewegen, door allerlei factoren, is het inkorten van de middagpauze dus misschien niet zo’n goed idee. De maaltijd rustig gebruiken en ruim de tijd nemen bij een maaltijd om een verzadigt gevoel te krijgen, is dus belangrijk.
Bijzonder dus eigenlijk dat we wel lessen geven en krijgen op de basisschool om gezond te eten, maar dat we ondertussen niet de tijd krijgen om gezond te eten……

Hoe lang doen jouw kinderen over de lunch?