De eerste stap naar het middelbaar onderwijs
A begon met een grote groep op een woensdagmiddag met een proefles op de middelbare school. Ook Q hebben wij hier voor ingeschreven maar omdat hij een ander startniveau heeft begint hij het middelbare scholen project op een iets andere manier.
VWO-advies
Q heeft VWO-advies gekregen en dat houdt hier in de omgeving in dat je wat extra’s aangeboden kan krijgen. Verschillende middelbare scholen geven speciaal voor de toekomstige VWO-leerling al vast wat lesjes. De aangeboden lesstof loopt zeer uiteen per school. De ene school geeft talen en zaakvaken zoals geschiedenis terwijl de andere zich specialiseert in science en wiskunde. Welke school je kiest word dus bepaald door welke vakken jou leuk lijken. En het is natuurlijk niet zo dat je automatisch naar deze school toe gaat. Het is echt bedoeld als extra uitdaging in groep 8 voor de VWO-leerling. Maar dat het meteen als lokkertje dient, zal ik als ouder zeker niet ontkennen.
Maar goed Q kwam hier dus voor in aanmerking gezien zijn advies. En hij zag op een van de scholen het aangeboden pakket wel zitten.
Het gekozen vakkenpakket
En dit zijn de lesjes die hij de komende 5 weken extra gaat volgen op de middelbare school:
- wiskunde (2 lessen) handig rekenen, systematisch tellen en oplossen van raadsels
- biologie onderzoek naar DNA, iedereen is uniek
- natuur/techniek technische CSI in de praktijk
- scheikunde chemische CSI in de praktijk
Op de fiets
De lessen vallen gedeeltelijk tijdens zijn gewone schooltijden. Om 13:00 fietsen ze met drie leerlingen uit zijn klas naar de middelbare school. Hier worden ze om 13:30 verwacht en opgevangen. Ze nemen hun eigen tas met pen en dergelijke mee maar verder krijgen ze alles van de middelbare school. Normaal gesproken zit Q tot 14:30 op school maar de lessen duren nu tot 15:00. Zo rond 15:30 verwachten wij hem dus weer thuis terug. De jongens, het zijn toevallig drie jongens, fietsen ook samen weer terug naar huis.
Q heeft geen idee van de weg maar gelukkig komt een van de andere jongens er elke keer langs als hij naar zijn sport fietst. Q was dan ook meer dan opgelucht dat ze samen konden gaan fietsen. En anders dan had ik natuurlijk mee gefietst. Wel jammer dat de eerste dag meteen prutweer was met regen en kou ;).
Zelfverzekerd en wennen
Q is iemand die niet houdt van veranderingen. De verandering van basisschool naar middelbare school is een hele grote. Hij kijkt er dan ook niet echt naar uit. Wij hopen dat door het volgen van deze lessen hij minder op gaat zien tegen de overstap. Al hoewel deze school niet binnen zijn keuze valt, qua middelbare scholen, hopen wij toch dat het hem een zelfverzekerder gevoel gaat geven over de stap die hij binnenkort verplicht moet maken. Hij had in elk geval veel zin in het starten met de lessen. Ik hoop dat hij er aan het einde van deze vijf weken nog steeds zo overdenkt.