Prioriteiten stellen

Gegeten, in bad geweest, lekker in pyjama nog even op de bank. Dus hoppa tv aan… Of als papa en mama dat niet goed vinden pakt ze de iPhone (ja verwend he), DS of iets anders met een beeldscherm.
Ik schreef hier al eens over in Mogen jouw kinderen tv kijken?.

Geen enkel probleem dus…
Maar wat ze nog niet kan is prioriteiten stellen. Al dagen moppert ze dat ze deze keer haar bibliotheek boeken niet uit krijgt. En waarom? De boeken zijn te dik, te moeilijk of te spannend….
Te dik? Nee, niet dikker dan normaal!
Te moeilijk? Nee, op school leest ze ook wel eens B boeken en thuis ook. Dit zijn A boeken.
Te spannend? Ja het zou best kunnen dat ze de boeken spannend vindt.

Dus eigenlijk is de conclusie dat ze te weinig leest op het moment…
Daarom lezen we ook vaak samen. Een kwartiertje samen op bed. Daarna mag ze nog een kwartiertje zelf lezen. Meestal houdt ze dat al niet meer vol. Alleen lezen lukt niet op het moment. De reden: te eng in het donker in bed.

Naar aanleiding van het gemopper over de boeken stelde ik de laatste dagen een paar keer voor om een leesboek te pakken. Bij verveling, maar ook bij een greep naar apparatuur met een beeldscherm. Lekker met het enge boek in het daglicht op de bank, mama binnen handbereik en de boeken zijn uit voor we weer naar de bibliotheek moeten om ze terug te brengen. Ik zie hier een win-win situatie.
Natuurlijk zag A dat niet. De eerste paar keren leverde het zelfs meer gemopper op. Maar uiteindelijk pakte ze een boek en las het zelfs even uit. Nog 2 dagen en nog 1 boek te gaan. Zou ze het redden met dat laatste dikke boek. Het is niet spannend maar het heeft wel kleine letters.
Zou ze nu de komende twee dagen het boek ook pakken voor bedtijd?
Ik ben benieuwd waar de prioriteiten van A liggen….

Bovenstaande gebeurde op een woensdag. De donderdag was er geen speelafspraakje. “Mama, mag de tv aan?” Geen boek dus. Ik kon ’s avonds niet samen met haar lezen. Gelukkig nam papa deze rol over. Samen even gelezen en ook nog even alleen in bed. Ja dit laatste boek is dus niet spannend, dat scheelt.
Vrijdag, een vrije dag. A zit nog in de onderbouw en ze heeft een margedag. Dit om te zorgen dat de laagste groepen niet te veel schooluren maken gedurende het jaar. En wat denk je? Leuke hut gebouwd, DS erbij en spelen maar. Een boek? Nee hoor. Op vrijdagavond mag ze ook altijd wat langer opblijven en wordt er dus eigenlijk ook niet gelezen.
De les prioriteiten is nog niet geslaagd….. En het boek, die is zaterdag in de bibliotheek netjes ongelezen teruggebracht…

Heeft iemand enig idee, wanneer kinderen de prioriteiten anders gaan stellen? Of ben ik gewoon teveel opgevoed in het beeldschermloze tijdperk?