Definitief schooladvies en schoolkeuze

00Vorig jaar kregen we al een voorlopig schooladvies, maar nu hebben we dan ook het definitieve schooladvies op zak. Nou ja wij, A natuurlijk. Maar het hoogtepunt hiervan is natuurlijk het kiezen van een nieuwe school. En hiervoor kan het definitieve schooladvies natuurlijk van belang zijn, want biedt de school die jij het leukste vindt, jouw niveau aan?

Definitief schooladvies

In juni kreeg A al als voorlopig schooladvies VWO. En dan met extra uitdaging, dus kies voor gymnasium of bijvoorbeeld TTO. Bij TTO dan doe je de meeste vakken in het Engels, waardoor je Engels veel beter wordt dan op een normaal VWO. Ook kun je kiezen om bijvoorbeeld een VWO te doen met een Cambridge course. Je niveau Engels is dan net zo hoog als op een TTO.
A werd niet direct enthousiast van die voorlopige advies. Ze bleek in de klas de enige te zijn op dat moment met een alleen VWO advies. Of dat echt zo is, dat weet ik natuurlijk niet, maar dat is haar beleving. En daarbij zag zij sowieso iets met Engels al niet zitten. Ze vindt zelf dat ze nu al niets begrijpt van Engels, en ze wil dat graag zo houden.

Het definitieve schooladvies week ook niet af van bovenstaand advies. En wij gaan dus op zoek naar een school met een VWO. Dat bieden de meeste scholen in de omgeving aan, dus er is genoeg keuze.

Schoolkeuze

Vorig jaar waren we al begonnen met het bezoeken van open dagen en voorlichtingsavonden van de verschillende scholen in de omgeving. Het is fijn om je in groep 7 vast een beetje te oriënteren, zodat je in groep 8 gericht kan zoeken.


Wat betreft A was de keuze al snel gereduceerd tot 2 scholen. En dit jaar focussen we ons dus voornamelijk op het bezoeken van deze 2 scholen.
Naast de voorlichtingsavonden en open dagen worden er voor de leerlingen in groep 8 ook allemaal andere activiteiten georganiseerd. Zowel op individueel niveau als op groepsniveau.
En dat maakt de keuze voor de juiste middelbare school nog best lastig.

Met de klas

Met de klas bezoeken de kinderen ook een aantal scholen. In ons geval werden we 2 ochtenden verwacht op 2 verschillende scholen. En volgden we verschillende lesjes. Nou ja de kinderen dan.

Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat op de middelbare school. Inclusief het je bewegen door veel te drukke gangen tijdens leswisselingen. Niet alle lessen werden hier even enthousiast ontvangen. Weer een les Engels, en de meneer die Latijn en Grieks gaf op een van de scholen vond A nu al niet te pruimen. Op de andere school, die eigenlijk niet in haar top 3 stond, vond ze het wel leuker. Maar ook die gaat het niet worden.

Lesjes middagen

Op de twee scholen uit haar top 2, volgde ze een middag lesjes. De een met een soort van enthousiasme, ook al kwam ze doornat terug op de fiets. En over de andere was ze minder enthousiast. Het concept van de school spreekt haar toch minder aan dan van te voren gedacht. Het maakt de keuze voor de juiste school wel duidelijker.

Nu hebben we nog maar 1 open dag te gaan, en daarna moet ze toch echt beslissen welke school het gaat worden. Op welke school zij 6 jaar lang zal rondlopen om het VWO diploma te halen.