De eerste echte dag op de middelbare school
En nu is het echt klaar. Geen introductie meer, niet meer feesten en relaxen. Vanaf vandaag beginnen de lessen volgens het rooster. Vindt ze het nog steeds leuk of is het toch lastiger dan gedacht? En geeft de eerste dag, net als de eerste indruk, een goed beeld van de komende jaren?De ochtend begon vooral erg vroeg. Ze moet veel eerder de deur uit dan haar broertje die nog op de basisschool zit. Dus de wekker ging ook een stuk vroeger af. Maar natuurlijk was het op het laatst toch nog even haasten.
Gelukkig had ze haar tas de vorige avond al klaar gezet dus alleen de laptop hoefde nog ingepakt te worden.
Ruim op tijd
Om 7:45 ging ze de deur uit, op weg naar de plek waar ze met haar vriendin heeft afgesproken. Gezellig samen fietsen. Om 8:00 was ze op school. Ruim op tijd want de eerste les begint om 8:15. Maar dat hadden ze helemaal uitgedacht. Dan konden ze eerst even de boeken voor na de pauze opbergen, dan is de tas niet zo zwaar, en rustig naar het lokaal lopen.
De eerste lessen
De eerste lessen geschiedenis, wiskunde, biologie, nederlands en informatiekunde zijn nu achter de rug.
Tenminste dat was de bedoeling. Het eerste uur geschiedenis ging nog goed. A vond het wel saai want “die man” was alleen maar een uur lang aan het praten. Het tweede uur zou ze informatiekunde hebben waren het niet dta de docent er niet was. Dus ook de laptops konden nu niet geïnstaleerd worden. De school kent geen tussenuren dus kwam er wiskundedocent om orde te houden en mochten de kinderen in het lokaal spelletjes spelen op de computers.
Hierna was de les Frans. A vond het erg leuk en deed enthousiast mee. Oke de meeste woorden wist ze thuis niet meer te reproduceren maar het leuk vinden is ook belangrijk.
Na de pauze
Hehe, even pauze. En dan door naar de volgende les. Dat zou wel een leuke les worden want het is Biologie en van haar mentor die ze erg aardig vindt. De les Biologie werd een mentor uur en werd gevolgd door het daluur. Het daluur, dalton uur voor huiswerk, werd nu ingevuld door een invaldocent informatiekunde die het een en ander uitlegde maar niet alles werkt en staat er nu op. Hopelijk komt dat binnenkort nog goed. Begrijpen jullie het nog want ik was de draad nu al een beetje kwijt.
Lunchpauze
Na de tweede pauze zou er een dubbel uur nederlands komen. Maar ook deze docent was er niet en dus stond het eerste uur een bovenbouwdocent voor de klas die niet wist wat ze moesten doen. Ook had A daar meteen een aanvaring mee want de deur was te vroeg dicht en de bel was nog niet gegaan. Zij en een paar vriendinnen waren dus “te laat” in de les. En toen de bel ging toen A net op der plaats ging zitten zei ze ” Oh de bel gaat nu pas!”. Dat resulteerde in een direct antwoord van de docent dat ze een grote mond had. Oeps.
En dan nu het tweede uur nederlands. Dat werd weer door een andere docent gedaan en wel de mentor die eerder biologie had moeten geven maar een mentoruur ervan maakte. Nu kwam ze dus de biologieles geven. A vond het leuk maar een beetje makkelijk want dit wist ze allemaal al.
De laatste les
Hehe, we zijn er bijna. Even 15 minuten pauze en dan de laatste les, wiskunde. Wiskunde vond ze leuk en goed te doen. Ze kregen wel meteen huiswerk op en aangezien ze morgen weer wiskunde heeft moest ze het thuis even afmaken. Het merendeel had ze in de les al kunnen doen dus 1 enkele opdracht resteerde.
Conclusie
A vond het leuk, vermoeiend en soms ook verwarrend. Ik hoop oprecht dat de rest van haar schooltijd minder verwarrend zal worden dan haar allereerste lesdag. Want als dit een voorbode is van hoe het zal gaan de rest van het jaar dan hou ik mijn hart vast.
Ik weet dat een aantal lezers ook kinderen op de middelbare school hebben, al dan niet in de brugklas. Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen.