Coppelia

Afgelopen zaterdag 10-12 hadden A en ik een hele bijzondere avond. Wij waren namelijk op persuitnodiging aanwezig bij de première van Coppelia, een hedendaagse uitvoering van Het Nationale Ballet in Amsterdam.

Het verhaal van Coppelia komt uit 1816. De originele titel is Der Sandmann en werd door E.T.A. Hoffmann geschreven. In 1870 werd het voor het eerst als ballet uitgevoerd in de Parijse Opéra. Sindsdien is het nog vele malen bewerkt en veranderd.

Kleine introductie

De uitnodiging was voor twee volwassenen en twee kinderen. Dus ging ik samen met met A, een vriendin en haar moeder. En als je weet dat de meiden veel dansen, ook ballet, dan is dat natuurlijk extra gaaf. Ze hadden er dan ook meteen heel veel zin in.

De setting

In plaats van oude dorpjes en een mysterieus laboratorium is er gekozen voor hedendaagse kliniek, waar onder andere borstvergrotingen plaatsvinden, een sportschool en een hippe juicebar. Het verhaal blijft hetzelfde met themas als jezelf zijn, schoonheidsidealen en het vinden van de waarheid achter alle schone schijn. Hoe actueel met alle schone schijn van de social media waar wij, en onze kinderen dus ook, dagelijks aan worden blootgesteld.

Voorbereiding

Als voorbereiding keek ik samen met A naar het filmpje over de voorstelling. Deze is te vinden op de website van het Opera Ballet. Dit deden we zodat ze het verhaal kent en niet steeds tijdens de voorstelling hoeft te vragen wie dat is, wat ze gaan doen, etc. Zo kunnen we allemaal optimaal genieten van de muziek en de dans. Waar daar komen we tenslotte voor.

Het gebouw

Het Nationale Ballet is in een prachtig gebouw gevestigd midden in Amsterdam. In de omgeving kan je winkelen en uit eten gaan. Het enige nadelen is dat de parkeerkosten in Amsterdam flink zijn. Wel zijn er meerdere parkeergarages dicht in de buurt dus parkeren hoeft geen enkel probleem te zijn. En anders is er natuurlijk nog het openbaar vervoer.

Waar wij gewend zijn aan dansvoorstellingen onder begeleiding van een cd, bevindt zich hier onder het podium een heus orkest. Vanuit de zaal kun je de dirigent zien en ook een deel van het orkest.

De voorstelling

De voorstelling was met 1 woord: Wauw! Omdat ik nog nooit een balletvoorstelling van dit niveau had meegemaakt wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Maar het was echt heel bijzonder. De verhaallijn wisten we al een beetje maar ook zonder deze voorbereiding was het verhaal heel duidelijk. De dans was overal. Keek je links op het podium dan had je soms het gevoel rechts wat gemist te hebben. We kwamen absoluut ogen en oren te kort.

Het decor is interactief en een beetje stripachtig. Dit geeft een hele speelse en vrolijke wereld waarin alles gebeurd. Er is sterk gebruik gemaakt van contrasten tussen zwart-wit en bont gekleurd wat een beetje een stripverhaal-effect geeft aan het geheel.

En als je twee danseresjes mee neemt naar zo’n voorstelling dan wordt er tijdens de pauzes druk gestuiterd gedanst.

Voor iedereen

Coppelia is een echte familievoorstelling. Hij is leuk voor de jongere kinderen doordat er een hele dynamische wereld is gecreëerd waar je constant verrast wordt. De oudere kinderen hebben meer oog voor het verhaal dat er gespeeld wordt. En de ouders die kunnen genieten van mooie muziek, prachtige dans en kinderen die onder de indruk zijn van het geheel.

Maar is het dan leuk voor alle kinderen? Dat weet ik niet. Ik zou mijn zoon er geen plezier mee doen. Hij vindt het al vreselijk om de voorstelling van zijn zus te kijken. Maar ik denk dat als een kind houdt van muziek, houdt van een bepaald entertainment of houdt van dansen dat dit een absolute aanrader is. Bij ons hebben in elke geval twee dames een topavond gehad.

Na de voorstelling

Na de buigingen kwam de burgemeester van Amsterdam op het podium. Hij hield een kleine speech want Igone, de eerste soliste van het gezelschap, werd geridderd voor haar bijdrage aan de danswereld. Zij mag zichzelf nu Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw noemen. Omdat onze dames best weten wie Igone is, vonden ze dat leuk om mee te maken. Voor wie dat niet weet even een kleine zijstap. Igone is Nederlands beste danseres en al jaren de eerste solist van Het Nationale Ballet. Mogelijk ken je haar als het vrouwelijke jurylid in het tv-programma Dancedancedance.

Om nooit meer te vergeten

Wij waren ook uitgenodigd, wist ik niet van te voren, voor de afterparty. En daar sta je dan, in je zeemanjurkje tussen alle glitter en glamour designjurken van bekend Nederland. Het was gezellig, sfeervol en de kinderen kregen een prachtige handtekening van Igone en ook van Jill. Verder waren er geen mensen die de kinderen kenden, maar indrukwekkend dat ze het vonden. De schalen met champagne die langs werden gebracht, hapjes en noem maar op. Ik weet zeker dat ik maar ook mijn gezelschap het een absoluut onvergetelijke avond vonden.

Wil jij ook zo een onvergetelijke avond of middag? Kaartjes zijn verkrijgbaar via de site van Het Nationale Ballet.