Beste ouders

Beste mede-ouders,
Vandaag zit ik even niet in mijn rol als mama. Ik heb een dagje voor mezelf. Ik ben een dag aan het werk. Heerlijk vind ik het om in te vallen op de verschillende scholen in de omgeving. Naast dat het natuurlijk geld oplevert, goed is voor mijn CV en nog wat andere voordelen, ben ik ook een dagje uit. Een dagje uit met jullie kinderen. En dat vind ik fantastisch. Soms is het ook wel eens zwaar. Immers ik ben invalkracht en ik weet nog lang niet op alle scholen goed de weg. Ik ben er maar een dag, of 2. Dan is hopelijk de eigen juf of meester weer terug.

De andere kant van de medaille

Maar waarom ik dan toch deze blog schrijf? Om jullie te vertellen hoe het is aan mijn kant, aan de kant van de invaljuf, die ’s ochtends nog niet wist dat ze vandaag bij jullie kinderen in de klas zou staan. Omdat ik nog nog wist welke kinderen, welke groep en welke school er vandaag op het programma staat. Met geluk wist ik het op tijd en kom ik op tijd op school. En met op tijd op school bedoel ik dan, ruim voor jullie met de kinderen op school komen. Ruim op tijd om met een collega de dag op te starten, te zien welke lessen er vandaag op het programma staan, en wellicht nog even te zien, of dit nu klokkijken, tafels oefenen, breuken of grote keersommen zijn. Heb ik het vandaag over ’t Kofschip X of over woorden die eindigen op d of ng?
Waar liggen alle spullen en heb ik toegang tot de computer. Nog snel een kop thee zoeken in het gebouw en de kinderen staan voor de deur.

Hallo ik ben je juf vandaag

Ik probeer op tijd in de klas te zijn om iedereen een hand te geven. Dan onthoud ik sommige namen al. Fijn dat je jezelf ook voorstelt, maar over 2 seconden ben ik al vergeten of je de mama of papa van Klaas, of Piet bent. Ik focus op de kinderen.
Wilt u letten op….., Jantje moet om half 11, Piet heeft last van…. Met een kop thee in de ene hand en mijn andere hand vrij om de kinderen te begroeten blijven deze dingen niet echt hangen. Is het echt belangrijk, weet het kind dit (nog) niet zelf te regelen, schrijft u het alstublieft even op. Ik ben al blij als ik om half 11 weet wie wie is.

Maak je je zorgen?

Oh ben ik al invaller nummer 5. Ja die informatie krijg ik niet door. Ik ben gevraagd voor vandaag, morgen en wellicht nog andere dagen. En ja ik draai op deze dag inderdaad alleen de lessen af. Ik heb geen idee wie u kind is. En dus ook niet wat hij moeilijk vindt.
Oh alweer een invaller. Nou kan er geen structurele oplossing komen? Geen idee beste ouder. Ik ben voor vandaag gevraagd, en kan en wil ook geen uitspraken doen over de situatie met de vaste leerkracht, of de school. Ik hoop dat u blij bent dat er iemand voor de klas staat vandaag.

Ik doe mijn best de leerkracht te vervangen. Maar ik kan in 2 dagen niet alles. Je mag gerust even tegen mij klagen. Ik zal het doorgeven, maar effectiever is het om even het gesprek met de juf uit de klas hiernaast, zelfde jaargroep of de directie aan te gaan. Of die er is vandaag? Nou dat weet ik niet. Ik weet net aan de waterkoker te vinden en deze klas. Zelfs het toilet weet jij waarschijnlijk beter te vinden dan ik.

Bedankt dat ik nu mij een dag bezig mag houden met jullie kinderen. Dat ik mijn uiterste best doe, om de lessen van vandaag te laten landen. En ervoor te zorgen dat de eigen juf of meester deze niet hoeft in te halen.
Of dat de kinderen verdeeld over de verschillende klassen het werk zelf moeten maken. En er geen leerkracht voor de groep staat om te vertellen wat ze moeten doen. Als het andere ben ik zo weer vergeten, maar al die leergierige koppies in de klas, daar doe je het toch voor!

Hoe kijk jij aan tegen een invaller in de klas van je kinderen?