Avondritueel met tieners

Toen de kinderen klein waren lag de druk in de ochtend. Het was als moeder altijd hard werken om de kinderen schoon, in de kleding en met eten in hun buik op tijd op de peuterspeelzaal of school te krijgen. Nu beide kinderen een tiener zijn ligt de druk in de avond. Na het eten begint de touwtrek wedstrijd, vooral op de dagen dat ik alleen ben en papa niet mee kan helpen.

17:00

Nou eigenlijk begint het voor mij al voor het eten. A is vaak dansen en dat betekent dat ik de hond uit moet laten. Dit is ongeveer om vijf uur. Met een rondje ben ik ongeveer 20 minuten bezig, iets korter als ik de hond wat minder laat snuffelen. Als we weer thuis zijn krijgt hij eten.

Daarna moet er natuurlijk eten gemaakt worden. Een beetje afhankelijk van wat we eten heb ik daar al een begin mee gemaakt voordat de hond naar buiten ging.

In de tussentijd komt A thuis met de fiets van haar danstraining en Q komt vaak ook vanaf een vriendje naar huis lopen.

17:45

Dit is tijdstip waarop ik altijd hoop het eten op tafel te hebben. Het lukt niet altijd maar vaak kom ik aardig in de buurt. A heeft zich als het goed is, na drie keer zeggen, omgekleed zodat ze samen de tafel kunnen dekken. Het op eten kan heel rap maar kan ook heel langzaam. Dat ligt aan het humeur van de kinderen, maar ook wat er op tafel staat bepaald, vooral bij Q, de snelheid van het op eten.

18:15

Met een beetje geluk is het eten op en kan ik de afwas gaan doen. Nou ja de vaatwasser inruimen want op de hand hoeft gelukkig niet. Het aanrecht een beetje opruimen, een doekje over de tafel halen, je kent het wel. Ondertussen doen de kinderen nog even iets voor zichzelf (lees: spelen een computerspelletje).

18:45

Het jeugdjournaal begint. Vanwege hun algemene vorming, woordbegrip, etc kijken we dit in principe elke dag. Het duurt een kwartiertje en daarna beginnen de kinderen aan hun huis/schoolwerk.

19:15

Wat dat is hangt af van de dag. Even op een rijtje wat ze allemaal doen moeten: nieuwsbegrip (begrijpend lezen), rekentuin (rekenprogramma), taalzee (taalprogramma), typecursus, toetsen leren, huiswerk maken, extra werk zoals rekenen en begrijpend lezen, toetsen leren en als er nog tijd over is lezen. Je begrijpt dat het verdeeld is over de week

Veel van deze dingen kunnen ze zelf maar bij het extra werk hebben ze beide 1 op 1 begeleiding nodig. Het extra werk vraagt voor beide kinderen een hoop begeleiding, uitleg en inspanning van het kind en van mama. Soms willen beide kinderen tegelijkertijd aan het werk en ben ik met een half hoofd aan het rekenen en met de andere helft aan het begrijpend lezen of twee verschillende toetsen overhoren.

20:00

Q gaat naar bed.  A blijft beneden en doet wat voor zichzelf. Met Q doen we nog even wat leuks. Dit heeft hij nodig om de overgang van dag naar nacht makkelijker te maken. Sinds we het op deze manier doen heeft hij minder moeite met naar boven gaan en gaan slapen. Het leuks varieert tussen een spelletje spelen, wat kletsen en bouwen met lego.

20:30

A gaat ook naar boven en Q gaat slapen. A schrijft nog even in de dagboek of leest een tijdschrift/boek. Als ik ze dag heb gezegd ga ik het laatste rondje met de hond lopen.

21:00

Yes, alles is gedaan en nu mag ik wat voor mijzelf doen. De avond kan beginnen, oh die is al bijna om!

Merken jullie ook zo een verschuiving van het drukste moment van de dag nu de kinderen ouder worden?