Als je peuter kleuter wordt
Sinds de start van het schooljaar tellen we al af naar het moment dat T van een peuter een kleuter wordt. Immers hij weet nu al in welke klas hij komt en stiekem gluren we al af en toe de klas in. Maar voor het zover is, moet hij echt eerst nog even 4 worden.
En dat duurt nog even, dat vier worden. Maar ondertussen staat hij niet stil. Hij groeit echt langzaam van peuter naar kleuter. Met nog minder dan 4 maanden te gaan voor het dan zover is, eens even een blik op de groeiende peuter.
Hij is ineens zo groot. Van de zomer heeft hij een echte groeispurt gehad. Ineens is hij groot. Lang geworden. En als je hem dan ineens ziet lopen dan realiseer ik me dat mijn baby al heel lang geen baby meer is en zelfs al bijna geen peuter meer. Hij heeft inmiddels een kleuterlengte.
Hij wil ineens met “vriendjes” spelen. Onder schooltijd op het plein hier voor de deur was niet leuk. Er was niemand. Geen kinderen om mee samen te spelen. Dus niet leuk.
Als het over vriendjes gaat, kan hij meepraten. M is zijn vriendin (eigenlijk het zusje van een vriendin van A). Ze is jaren ouder, maar ze spelen altijd zo gezellig bij de tennis.
Hij kan helemaal alleen naar het toilet. Natuurlijk mag ik helpen met zijn broek losmaken en weer vast, want dat lukt niet altijd. Maar verder moet de deur dicht. En ook na de grote boodschap heeft hij (verschillen de meningen nog wel over) geen hulp meer nodig. Direct een checkpuntje voor straks op school.
Ook aankleden kan hij zelf. Zelfs de sokken gaan goed aan. Jammer dat mama er altijd bolletjes van maakt, dan zitten ze niet direct goed, maar verder…. Uitkleden is wel wat lastiger. Vooral die ellendige T-shirts. Lange of korte mouwen, je zit er altijd in verstrikt.
Hij gaat anders denken. Waar het eerst prima was als A meespeelde met zijn speelgoed en hij snapte dat hij niet aan haar speelgoed (lego met kleine onderdelen) mocht komen, vindt hij het ineens niet eerlijk.
Hij heeft ineens interesse in andere dingen. Letters zijn helemaal hot. Hij wil bij alle letters weten van wie het “nummer” is. En op de koekjes die hij uitdeelt staat ook jouw “nummer” als je geluk hebt, anders zit er geen koekje voor je bij.
Op de Ipad heeft hij ook weer interesse in spelletjes met cijfers, hij kan tellen, maar doet het echt niet als hij er geen zin in heeft, maar op de Ipad winnen ze het weer van de filmpjes