6 redenen om naar 10 minuten gesprek te gaan
2x per jaar krijgen ze bij ons op school een rapport. Eind januari en aan het einde van het schooljaar. En bij ons betekent dat 3x per jaar een gesprek van 10 minuten met de juf of meester. 2x met het rapport en 1x in november. Nu ga ik echt geen 3x per jaar mijn tijd en die van de juf verdoen. Immers wij zijn gezegend met een kind dat het goed doet op school, hoge cijfers haalt en met zeer veel plezier naar school gaat. Maar toch vind ik zo’n 10 minuten gesprek ook dan zo belangrijk dat ik het zeker niet oversla. Daarom vandaag een aantal redenen om naar het 10 minuten gesprek te gaan.
Als het minder goed gaat dan verwacht
Bij ons worden alle resultaten gedeeld in het ouderportaal. Maar dat is zeker nog niet op alle scholen zo. Een rapport kan dan ook tegenvallen. Als het erg slecht is, ga ik ervan uit dat de school al eens aan de bel heeft getrokken. Maar een tegenvallend rapport kan in een gesprek met de juf opgehelderd worden.
De juf leren kennen
Een bewuste keuze, want dat is nog redelijk aan het begin van het schooljaar. Voor mij een mooi moment om de juf beter te leren kennen, en te horen wat zij nu eigenlijk vindt van mijn kind. Daar heeft hij of zij zich een goed beeld van weten te vormen in de tijd en hoe dat beeld zich dan verhoudt tot de cijfers.
Sociaal emotionele ontwikkeling
Daarnaast staan in het ouderportaal van parnassys waar bij ons alle resultaten geen in worden gedeeld geen gegevens over sociaal emotionele ontwikkeling. Het is daarom ook fijn om 1x per jaar te spreken over de sociaal emotionele ontwikkeling. Hoe past het kind in de groep. Hoe werken ze op school aan de onzekerheid, of andere punten.
Wat is de reden dat…
Het is ook een momentje om een vraag te stellen over de plek in de groep. Al sinds groep 3 niet meer naast de beste vriend of vriendin in de klas mogen zitten? Ze willen het wel heel graag. Waarom mag het niet van de juf? Of waren ze zich er niet van bewust op school?
Tips en trucs die aansluiten bij de school
Ik ken de zwakke punten. Als goede leerling heb je die ook. Ze vallen echter wat minder op. Het is dus ook een mooi moment om wat tips en trucs te halen om eventuele zwakke punten te verbeteren. Zo oefenden wij het automatiseren van kleine sommen over het tiental (6+7) thuis, want dat was niet goed gelukt. En wel belangrijk. Hetzelfde geldt voor tafelsommen, maar die waren hier wel goed geautomatiseerd. En dan is het handig om aan te sluiten bij de manier waarop ze dit op school leren.
Als je nooit iets van je kind hoort
Als je kind zelf erg weinig vertelt over school. Het is dan fijn om van de juf te horen, hoe en wat de aandachtspunten zijn, wat er aan gedaan wordt, of gewoon te horen dat het prima gaat. Niet alle kinderen zijn even open over wat er op school speelt.
1x per jaar
Ik ga dus geen 3 10 minutengesprekken per jaar doen, ik sla er 2 over. 1x per jaar maak ik dus een afspraak met de juf (of meester) van A om eens 10 minuten van gedachten te wisselen. Ik doe dat in november, bij de eerste mogelijkheid. De andere 2 gelegenheden laat ik voorbij gaan. Alles wat ik wil bespreken heb ik dan al gedaan, tenminste tot nu toe, was dat altijd het geval. Ik hoop dat dit de komende jaren zo blijft!
Hoe vaak gaan jullie naar het 10 minuten gesprek?