5 dingen die wij leerden met een spelletje memory

Aangezien T al een oudere zus heeft, hebben we veel spelletjes die leuk zijn voor peuters al in huis. Alleen zijn die de vaak wat naar de achterkant van de speelgoedkast geschoven. Immers A was er al uitgegroeid en speelde het niet zo vaak meer, of wel maar dan een minder kinderachtige variant. Met het opruimen van het speelgoed, immers de buit van Sinterklaas moest dan eindelijk ook eens een goede plek krijgen in de kast, en er moet al ruimte gemaakt worden voor de aankomende verjaardag van T, kwamen er leuke dingen te voorschijn.

Memory

Wie kent het niet, het bekende memory spel. Wij hebben een versie van Dick Bruna. Hoe kan het ook anders met een mama die zelf nog steeds fan is van nijntje. Memory is geschikt voor kinderen vanaf 2,5 jaar volgens de verpakking, dus met zijn bijna 3 moest hij het spel toch echt maar even leren kennen. Met A hebben we het al veel eerder gespeeld. Memory is goed voor het trainen van het geheugen en ook voor de concentratie. Tevens leerde T van ons memory spel de woorden indiaan en Eskimo. Deze woorden waren we toevallig nog niet eerder tegengekomen.

De eerste keer memory

Om het uit te leggen, gebruikten we de eerste keer maar een paar plaatjes. Netjes in een rijtje neergelegd en natuurlijk geschud. T vond het maar stom dat als ze niet goed waren, hij ze terug moest leggen. Daarom kozen we ervoor om 1 plaatje om te draaien en 1 plaatje open te laten liggen. Zodra hij het andere plaatje erbij had gevonden, juichte hij al dat hij had gewonnen. En als mama een paar vindt, juicht hij net zo hard mee.
Op deze manier kun je het spel dus ook als snel spelen met jongere kinderen en hoeven ze nog niet alles te onthouden.

Spelen volgens de regels

Na de eerste keer, snapte hij het spel. Alle kaartjes moesten meedoen, en ook hoefden de plaatjes niet meer open te blijven liggen. De volgende keer dat het spel uit de kast kwam, legde hij het zelfs helemaal zelf al klaar om samen met mama te kunnen spelen. Dus geen nette rijtjes meer, maar gewoon een brij van kaartjes. Het gejuich bij elk gewonnen paar blijft. Zijn enthousiasme is fantastisch, hoe verwondert hij kan zijn als hij weet waar de plaatjes verstopt liggen. Natuurlijk maken we aan het einde van het spel ook nog even tijd om het aantal verschillende plaatjes te tellen dat we hebben gevonden. Eerst de stapel van T en dan de stapel van mama. T vindt nog dat we allebei hebben gewonnen en dat houden we dus ook lekker zo!

Al snel zat

Al snel is hij het ook weer zat. Je merkt dan toch dat hij echt nog maar bijna 3 is. Na 2 zeer enthousiaste spelletjes wil hij nog een derde keer. Zelfs als mama aangeeft het eigenlijk genoeg te vinden, is hij niet te overtuigen. Er moet nog een rondje gespeeld worden. Het enthousiasme verdwijnt alleen na de eerste 2 kaartjes. Gedurende het spel blijft hij net zo lang de 2 dichtstbijzijnde kaartjes omdraaien als hij aan de beurt is, totdat mama de rest van het spel heeft weggespeeld. Gelukkig heeft mama een goed geheugen en weet ze voorlopig van beide kinderen memory nog gewoon te winnen en duurt dit laatste spel niet zo lang.

Maar morgen, ik weet het nu al, wordt memory weer gespeeld. Een gezellig en zeer leerzaam spel.

Veel geleerd

Ondertussen hebben we dus ook veel geleerd van een spelletje memory. Nog even op een rij:

  • We deden aan geheugentraining, waar liggen de juiste plaatjes, heb jij het onthouden?
  • We wachten op onze beurt, hoe moeilijk dat ook is, want nu weet je eindelijk waar nijntje met het vliegtuig verstopt zit
  • We leerden de woorden Indiaan en Eskimo, wij dan. Je kunt het spel ook gebruiken om bewust nieuwe woorden aan te leren
  • We hebben aan het einde samen het aantal plaatjes geteld
  • En winnen (plaatjes vinden) is gewoon heel leuk
  • En natuurlijk hebben we ook lekker samen gespeeld, laten we dat vooral niet vergeten!

Spelen jullie ook graag memory?